MENU

Därför gör mikrosajten comeback – hjälper dig nå nya marknadssegment

Många företag har återigen fått upp ögonen för mikrosajten. Det är enkelt att integrera mikrosajten i sin marknadsföring och stärka varumärket. Särskilt effektiv är den för att nå ut med ett riktat budskap i nya marknadssegment. Att den organiska räckvidden i sociala medier har börjat sina är ingen överdrift. Företag har därför sett stora fördelar med att använda en mikrosajt för att nå ut med riktade budskap. En av mikrosajtens främsta fördelar – speciellt i jämförelse med företag som endast fokuserar på organiskt, icke sponsrat material i sociala medier – är att den har kontroll över den data som genereras. Därmed kan företaget se vilka segment (målgrupper) som besöker sidan och vad de gör där, vem de är och på så vis, genom förståelse, utveckla långsiktiga relationer med dem.

Jordan Kretchmer, grundare och vd på Livefyre, en plattform för sociala upplevelser, säger:
– Vi är nära en procent organisk räckvidd för Facebooks fan-sidor nu, så när man beaktar hur stora investeringar som har gjorts för att bygga en sida med många gillare och hur lite egentligt värde de får ut, är det frustrerade.

Lösningen kan vara att förnya fokuset. Genom att investera i egna plattformar och driva trafik till dessa gör man att företagets förståelse för besökaren ökar. Detta skapar tillväxt och ett mer varaktigt värde. Att ha 100 000 människor som deltar aktivt på en mikrosajt är mer värdefullt än en miljon människor som klickar på en gillaknapp på en Facebooksida. Varför? Den miljonen gillare kanske aldrig går tillbaka till sidan igen. En mikrosajt har däremot interaktiva egenskaper och kan fungera som en kontaktyta för de mest dedikerade fansen. Det skapar en ännu starkare koppling mellan ditt företag och dess kunder eftersom ni utbyter relevant information och data. En normal företagswebbplats innehåller i dag en enorm mängd information som möter besökaren. Företaget försöker förmedla vilka de är, vad de gör samt presentera alla delar av verksamheten. Mikrosajtens uppgift är däremot konkret. Den kan agera som en kampanjsajt med ett enda budskap. Särskilt under de senaste två åren har mikrosajtens status höjts. Fler varumärken har flyttat fokus från webbplats och sociala medier för att nå de fördelar de bara kan få genom en mikrosajt. Ett exempel på detta är lanseringen av spelkonsolen Playstation 4. Lanseringen av ”Greatness Awaits” genomfördes inte via sociala medier, utan direkt via mikrosajten och den tillhörande appen. För den nya konsolen har mikrosajten visat sig bli ett kraftfullt marknadsföringsverktyg som etablerat #‎greatnessawaits som ett uttryck som förknippas med Playstations community online och stärkt relationen mellan spelare och företag. Spelkonsolens framgångar har sin förklaring i tydligt fokus på det innehåll som genereras genom officiella blogginlägg och de exklusiva nyheter som förmedlas till fansen som drar nytta av atmosfären och spänningen spelarna själva berättar om inför, under och efter lanseringen. Att uppmuntra användargenererat innehåll på en mikrosajt ger dig relevanta lärdomar om användarnas upplevelser av varumärket. Det utvecklar företaget och skapar möjligheter för dem att uppfylla kundernas behov, som i slutändan säljer företagets produkt. En mikrosajt kan därmed bli ett verktyg som kan användas längre än vid bara lansering och till slut integreras med webbplatsen.

Kommer sociala medier förlora sin roll som marknadsföringsverktyg?

– Nej, jag tror inte att mikrosajter någonsin kommer att ersätta sociala kanaler. Men de kommer att fortsätta att bli allt viktigare platser, där varumärken kan centralisera innehåll och bygga gemenskap med sina kunder runt sina kampanjer. I själva verket bör företagen använda de sociala kanalerna för att driva besökare till webbplatserna. Användare kommer alltid att skapa innehåll i sociala kanaler och de kommer att förbli värdefulla platser för varumärken, säger Jordan Kretchmer, vd för Livefyre.

Veronica Ruthberg

Länk: ”Därför gör mikrosajten comeback – hjälper dig nå nya marknadssegment”. 

Sorry, the comment form is closed at this time.