MENU

Fem heta trender på nätet – så drar ditt företag nytta av dem

Det talas mycket om hur big data, strömmande video och ny innovativ teknik kan driva affärsutvecklingen framåt. Internetworld har djupdykt i de hetaste trenderna för att ta reda på hur ditt företag kan dra nytta av dem.

1. Strömmande video
i realtid

På samma sätt som Twitter fick sitt genombrott 2007 under den välbesökta konferensen SXSW, var årets snackis på SXSW appen Meerkat, en tjänst som förenklar utsändning av strömmande video i realtid. Under SXSW användes Meerkat av flera framstående producenter av innehåll, bland annat Mashables event Mashbash. Strömmad video på nätet har blivit allt mer lättillgänglig för användarna, något som visar att Mark Zuckerberg siade rätt om framtiden när han talade om att video var framtidens främsta medium på konferensen F8.

Så kan ditt företag jobba: Om Descartes hade levt i dag skulle han myntat begreppet ”I Meerkat, therefore I am”. Meerkat och andra livestreamingverktyg som Stre.am, Teleparty och Periscope ger dig som användare nya valmöjligheter för videosändningar i realtid. De videoklipp ni väljer kan vara allt från en produktlansering, en invigning eller till att fungera som en ”bakom scenen”-inblick i er företagsverksamhet som för kunderna och ditt företag närmare varandra.

Läs mer: marknadsför du företaget med strömmande video

2. Sociala medier i ett annat ljus

Tidigare handlade strategiarbetet i första hand om hur företaget skulle nå ut i olika segment och göra rätt målgruppsanpassning. Nu berörs mörkare sidor av sociala medier, som nätmobbning och krishantering, på ett djupare plan än tidigare. Det är inte längre bara bilder från företagets fikastunder som möter oss i sociala medier.

Så kan ditt företag jobba: Att öva på krishantering i sociala medier har blivit lika viktigt som brandövningar på kontoret. Olika slags kriser, oavsett om det gäller negativa kommentarer på företagets Facebook-sida som leder till en upprörd mobb som tar över kommentarsfältet eller feltajmade Twitter-kampanjer, måste man vara beredd på att lösa.

3. Digital hälsa

Sjukvården håller på att revolutioneras tack vare nya, digitala innovationer.  I dag finns teknik som gör individuell hälsoinformation, som kan uppdateras i realtid,  tillgänglig för patienter, leverantörer, samhälle och beslutsfattare.

Så kan ditt företag jobba: Digital hälsa är inte enbart en fråga för individen utan för hela ditt företag. Till exempel är hälsa och motion en viktig aspekt av företagskulturen på Umbel. De har utvecklat en online-app för att uppmuntra aktivitet inom Umbel Fit Mileage Challenge. Appen bygger på transparens – användarna loggar in på fitbit.com och visar data som samlas in från de anställda: hur många timmars sömn de får, hur många gånger de vaknat under natten samt deras födointag. Att företagsledningen köper in detta hjälpmedel och erbjuder de anställda är ett incitament till verklig användning av appen som stärker teamkänslan och ger effekter som sprider sig längre än enbart till förbättrad hälsa.

4. Futuristisk vision

Ett område som verkligen är en symbol för den futuristiska utvecklingen av våra städer är bilindustrin. Big data kan numera analysera allt från trafikmönster till säkerhet och bidra till att ge oss bilar som är helt självkörande.

Så kan ditt företag jobba: Lyft och Uber är två visionära företag som bevisat att kunderna själva blir allt tydligare, och viktigare, i företagens framgångssaga. Nya sätt att tänka, oavsett om det gäller innovativ marknadsföring eller dataanalys av kundstatistik, vittnar om att företag som sätter kunden, människan, i fokus också håller i framtiden, trots att tekniken blir allt mer avancerad.

5. Sakernas internet

Sakernas internet, internet of things, fortsätter att vara ett hett samtalsämne. Termen, med hänvisning till ansluten och smart teknik, har numera infiltrerat praktiskt taget alla branscher.

Så kan ditt företag jobba: Anordnar du en konferens kan iBeacons förenkla interaktion mellan deltagare. Tekniken möjliggör enkel kommunikation mellan besökare med smartphone – som i ärlighetens namn är de flesta – och skapar därmed en plattform för nätverkande. Detta kan vara ett verktyg som används innan, under och efter konferensen och är ett exempel på hur innovativ teknik kan användas till att öka deltagarens mervärde.

Läs mer här >

Foto: Christer Hedberg.

Sorry, the comment form is closed at this time.