MENU

Hur hanterar du en kris?

PR och kriskommunikation: ”När en kris uppstår, måste företaget eller byrån jobba snabbt. Då är det inte vanliga kontorstider som gäller. Talespersonen ska alltid vara tillgänglig, likaså teamet som backar upp personen. Tänk på att allt går lite snabbare i den digitala världen och att vänta med att kommunicera eller erkänna problemet kan förvärra krisen. Låt företagets kunder och följare omedelbart få veta att att ni agerar och inte är ett trött företag”.

I dagens Resumé kan du läsa om 5 tips som att håller dig och ditt PR-team lugna och taktiska:

1. Var beredd. Ha en krisplan färdig, och uppdatera den regelbundet. Tänk ut olika scenarion som kan uppstå och försök se alla brister. På så sätt kan ni redan nu täppa till de problem ni upptäcker.

2. Lyssna. Kanske det viktigaste som varje marknadsavdelning och PR-byrå bör göra varje dag, att lyssna strategiskt. Genom att lyssna kan ni urskilja potentiella kommande kriser.

3. Ansvar. Om ditt företag gjort ett misstag, erkänn det så snart som möjligt. Folk är mycket mer förlåtande om ett företag tar ansvar för sina handlingar än tvärtom. Men ett företag bör inte be om ursäkt för allt och inget, det kan bli till dess nackdel. Ett varumärke som ständigt ursäktar sig offentligt sänker sin trovärdighet och inger brister i kvalitén. Det är inte något som en kund eftertraktar.

4. Var äkta. Efter att ha lidit av en kris i sociala medier är det kanske frestande att be om ursäkt och sedan låtsas som att det aldrig hänt. Ta er tid att individuellt svara på en del av den kritiken ni har fått. Svaren bör vara personliga och uppriktiga, att ta genvägar som “klipp-och-klistra-kommentarer” får er att se oäkta ut. Alla människor vill bli sedda, ett individuellt svar kan rädda mycket.

5. Transparens. Under en kris, är det en bra idé att omedelbart börja ta itu med problemet och presentera en lösning. Presentera inte en lösning som aldrig kommer skrida till verket, det kommer media och kunder se igenom och det skadar varumärket och er affär. Var öppen och tillgänglig för frågor, då får ni också chansen att komma med en lösning. – See more at: http://blogg.resume.se/johannalindskoglindell/2015/01/21/dont-blame-it-on-pr/#sthash.np9J44OD.dpuf

Läs mer >

Sorry, the comment form is closed at this time.