MENU

Hur lyckas du med content marketing?

När man hör frasen content marketing kan det vara svårt att greppa vad det exakt handlar om. Översättningen från content till innehåll går rätt snabbt, men sen då? Vad ska man göra med innehåll och var? ”Content marketing är all kommunikation som bjuder målgruppen på något värdefullt. De egna medarbetarna är en väldigt underutnyttjad kanal. Alla kan inte producera längre texter, men alla kan bjuda på några goda råd. Många medarbetare är ute på nätet och kommenterar sin dag på jobbet och vad de kan. Istället för intranät med masskommunikation skulle man kunna ge sina medarbetare mycket mer riktad information, och göra fler till externa innehållsambassadörer. Betrakta alla medarbetare som en redaktionell resurs”, säger Christofer Fager i en artikel på Internetworlds webbplats.

Innehållsambassadörer, enkelt! Eller? Företag har använt sig av metoden rotation curation under många år nu var de anställda tar över företagets konto en vecka i sänder. Man får se mångfald och bredd. Problemet uppstår när någon inte är en så bra ambassadör (handböcker och regler till trots). De uppdaterar inte nog ofta, lägger ut orelevanta bilder eller skadar varumärket på ett eller annat sätt. En lösning kan vara att företaget har en person med huvudansvar som gör inblicksbilder i verksamheten, var alla (de flesta!) får en stund i rampljuset. Därmed riskbearbetar man redan innan skadan är skedd. För det där folk säger om att bilder försvinner på nätet – och glöms bort – stämmer inte. De multiplicerar sig snabbare än Gremlins.

Internetworld har sammanställt en lista på 8 smarta tips för att lyckas med content marketing. Läs dem gärna här >

 

/Veronica

Sorry, the comment form is closed at this time.