MENU

Case: Ung i Tornedalen

Om: Varumärkesstrategi, grafisk profil och grafiska element blev fokuspunkterna i arbetet. Projektet genomfördes mellan november 2012 och februari 2013. Mål: Ung i Tornedalen har som målsättning att vara en generator för initiativ och samla ungdomar som vill förändra sina förutsättningar. Projektet ska vara en samlingsplats för ungdomar, både digitalt och i det verkliga livet. För att göra det möjligt att få med sig målgruppen unga och beslutsfattare, ser vi en möjlighet i att vinkla känslan om gemenskap för att förändra sin framtid. Det är enklare att driva frågor tillsammans än på egen hand. Därför har vi förslag på kommunikationskanaler som har en grund var man gör något tillsammans. Ytterligare målsättning är att projektet ska vara opinionsbildande med ett budskap om att alla tillsammans kan bygga en framtid i Tornedalen. Ungdomarna ska leda opinionsarbetet framåt för att förändra synen på vad det innebär att vara en stolt tornedalning. Det är det ungdomarna som projektets vision utåt. Ett Tornedalen var ungdomar trivs, vill bo och jobba. Tornedalen sjuder av framtidstro. Grafisk form: Logotypen och grafiskt material är skapade med ett ungt och modernt formspråk som ger en känsla som passar in på projektets värdeord, vilka är: utveckling, inspiration, framtid, stolthet, tillsammans. Den grafiska profilen passar den tänkta […]
Read More ›

Guldägget kläckt

Den 20 mars hölls vernissager på 10 platser runt om i landet. Igår minglade vi med branschkollegor på Guldäggsvernissage för att få reda på de nominerade för årets Guldägg. Det senaste numret av Cap&Design delades också ut, som vi är med i! Guldäggsgalan äger rum den 25 april 2013 på Stockholm Waterfront Congress Centre. Guldägget är ett reklampris som sedan 1960 delas ut av Komm. Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges mest kreativa och bästa kommunikations­lösningar och föra svensk kommunikation framåt. Den kreativa standarden ska höjas. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig ännu mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation. Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk,i år den 25 april,  därav namnet. Förutom Guldägg, Silverägg och Diplom delas det även ut tre specialpriser: Guldskrift, Platinaägget och Kycklingstipendiet.
Read More ›

Geektown anställer

0
2534
1
SÄG HEJ TILL TINA! Tina Löfgren är vår nya illustratör som börjat jobba med oss i olika projekt under marsmånad. Tina är en fantastiskt duktig illustratör och konstnär och har flera års erfarenhet, bland annat genom Norrbottenssalongen och har mottagit Swedbanks konststipendium. Tina passar perfekt in i Geektown eftersom hon tillhör en av de 5% högst rankade spelarna i världen (!) i Plants vs Zombies. Dessutom gillar hon att anordna temafester, baka och laga mat. Välkomment till Geektown!
Read More ›

LinkedIn ger Veronica utmärkelse

0
3485
0
Vår copywriter, tillika ansvarig över sociala medier, Veronica Ruthberg har tilldelats en utmärkelse: ”Jag kontaktar dig för att berätta att du är en av Sveriges mest engagerade kvinnor på LinkedIn! Vi arbetar just nu med ett initiativ för att lyfta fram de mest engagerade personerna och de värden man kan få av att arbeta effektivt med LinkedIn som en plattform i sitt jobb och med sina affärer. Grattis till utmärkelsen!
Read More ›

G som i Gällivare

0
2785
0
G som i Gällivare, G som i Geektown. Här finns ett differentierat näringsliv och mineralutvinning är sedan decennier huvudsaklig basnäring. Sedan 2004 investerar näringslivet miljarder i nya och utbyggda anläggningar inom gruv- och besöksnäring och handel. Under våren 2010 påbörjades ett omfattande bostadsbyggande i Gällivare. Gällivare är beläget tio mil norr om polcirkeln. I kommunen bor ca 18 500 människor. Idag uppgår antalet till 18 503.  Idag jobbar vi nämligen i Gällivare.
Read More ›

Team Frida tävlar i Young Lions

0
2587
0
Young Lions riktar sig till unga yrkesverksamma i början av sin karriär som jobbar med media, reklam, kommunikation och marknadsföring. Syftet med tävlingen är att identifiera de hetaste kommande talangerna att representera Sverige och tävla mot andra länder från hela världen. Sedan avgörs det under galan CANNES LIONS i Cannes, Frankrike i juni. I år har fokus legat på att hjälpa Peace Works marknadsföra ett material som ska få fler lärare att våga diskutera antirasism i klassrummet. Geektowns AD Frida Larsson har varit teamledare för årets tävlingsbidrag. – När man pratar om främlingsfientlighet är det viktigt att det också viktigt med högt i tak, alla elever ska känna att de kan uttrycka sin åsikt i frågan och sedan diskuterar man, med läraren som ankare, frågeställningarna som uppkommer och får på så vis in antirasismen på schemat. Det är kampanjens mål. Mer om tävlingen: Här!  Vad tror du, vinner ni? – Jag hoppas såklart på vinst. Mitt lag har verkligen försökt göra en kampanj som ger verkligt genomslag och förändring. Vad gör du om bidraget vinner? – I Cannes ser jag möjligheter att nätverka med branschens bästa och utveckla de internationella kontakterna. Precis i den riktning vi vill gå under 2013. Det […]
Read More ›

Tre kvinnor, en vision

0
2592
1
Den 8 mars firas internationella kvinnodagen. Det var Clara Zetkin som tog initiativ till att kvinnor över hela världen skulle börja fira en kvinnodag för att hedra kvinnorörelsen och för att främja kampen för kvinnors rösträtt. På många håll, även i Geektown, är 8 mars en dag att se tillbaka på en snart 100-årig kamp för jämlikhet, rättvisa, fred och utveckling. Heja!
Read More ›

Press: Luleås framtid – Science Park?

0
3603
0
Geektown jobbar gärna med utvecklingsprojekt av Norrbotten. Framtiden är viktig att utveckla och förbereda inför. Kristin Lindqvist intervjuades idag om hur man ska få fler kvinnor som jobbar med teknik att stanna kvar i Luleå. Norrbotten ska ha utvecklingspotential. Intervjun läggs ut inom kort. ”Sedan Facebooks etablering i Luleå har det skett en tillväxt på universitetsområdet. Under 2012 har 24 nya företag flyttat in i i det som tidigare kallades Aurorum science park och ökat antalet medarbetare från 900 till 1.100 anställda. På onsdagen kallades det till presskonferens med anledning av namnbytet till Luleå Science Park. Luleå Näringsliv AB driver utvecklingsbolaget, som ägs till 51 procent av näringslivet och de återstående 49 procenten av Luleå kommun. – Science parken växer så det knakar, det är riktigt roligt. Att byta namn till Luleå Science Park och skapa en plattform för näringslivsutveckling i hela staden är därför ett helt naturligt steg, säger verksamhetschef Fredrik Kallioniemi för Luleå Science Park. -Luleå är hett just nu, utvecklingen i näringslivet går på högvarv, säger kommunalrådet Karl Petersen. Luleå Science Park är en språngbräda för framtiden, där nya näringar och affärer ges rätt jordmån för att kunna blomstra”. Källa: Norrbottens Kuriren  
Read More ›

Projekt: Musikens Makt

Just nu tar vi fram grafiskt koncept för sommarens musikfestival Musikens Makt som i år arrangeras i augusti, på Gultzauudden i Luleå. Läs mer
Read More ›

ED Awards

ED AWARDS. ”Awarding and promoting the best in European communication design” står det i beskrivningen av tävlingen. Geektown ställer i upp i kategori CD/DVD cover, med förpackningsdesign för Norrbotten NEO. ”A disctinctive new voice” heter vårt tävlingsbidrag och tävlingen avgörs den 30 april. Finalen avgörs i Belgrad, förhoppningsvis med Team Geektown på scen. Håll tummarna! Mer om tävlingen här >
Read More ›

Nördkommunikation med kvalitetstänk

0
2702
0
THE SCOLAR. I sitt examensarbete undersökte de hur ett framgångsrikt varumärke kunde skapas. Med sina nyfunna resultat som utgångspunkt grundade de kommunikationsbyrån Geektown. Möt Veronica, Kristin och Frida som gärna tar sig an världen ur ett nördperspektiv. Läs mer > Av Ida Käll 
Read More ›

Snabbkurs i sociala medier

Som en del av en strategi för sociala medier bör du därför ha en respons- och krishanteringsplan. En enkel sådan kan du själv ta fram genom att följa följande tips: Förstå vad konsekvenserna av en företagskris i sociala medier kan orsaka ditt företag Inventera tidigare uppkomna problem, reklamationer, missnöjdhet etc.och gör upp en plan för att åtgärda och förebygga dessa. Sträva ständigt efter hög kundnöjdhet. Det kan låta självklart men eftersom det minskar riskerna för negativ publicitet ökar det också värdet av din närvaro i sociala medier. Upptäck negativ publicitet i tid. Att inte lyssna på vad som sägs om ditt varumärket är oansvarigt och försämrar dina möjligheter att tidigt  bemöta och lugna ner eventuella situationer. Skilj på klagomål, rykten och kriser. Folk klagar och andra läser det. Men samma människor ser också hur du hanterar situationen.  Se klagomål som möljigheter att förklara och förbättra. Engagemang är bra både för dig och dina kunder. Identifiera vilka situationer och problem som bör räknas som kriser och som därför till varje pris ska förebyggas och undvikas. Lös dessa problem direkt innan de ens hamnar i en sociala mediesfären. Ha en svars- och responspolicy redo som fastslår vem som ansvarar för olika typer av situationer. Fastslå också responstiden för de olika situationerna. Förbered experter och ha ett […]
Read More ›

Gästlärare i isblock

Nu är det klart att vi gör en andra säsong som gästlärare på Luleå tekniska universitet, campus Piteå. Institutionen för konst, kommunikation och lärande (KKL) är en akademisk mötesplats som innefattar både Musikhögskolan och Teaterhögskolan och det är här (KKL) vi kommer arbeta med elever under våren. Rörlig grafik och webbdesign är de kurser vi kommer hålla och vara med som gästlärare för. Här ingår after effects, manus, story- och screenboard, animering, webbdesign, skriva för webben med mera. Mötet med kreativa, engagerade och drivna elever på skolan är fantastiskt. En energikick. Kursstart är roligt nog den 1 april. Vill du också läsa på Luleå tekniska universitet? 
Read More ›

Geektowns ambassadör

0
2866
0
Vår projektledare Kristin Lindqvist har blivit utvald för att vara en av Sveriges ambassadörer för kvinnligt företagare, något som vi är väldigt stolta över. Ambassadörerna bidrar till att synliggöra kvinnors företagande och ökar kunskapen om hur det är att driva företag. Tillväxtverket är nationell koordinator för Ambassadörer för kvinnors företagande. Ambassadörernas uppdrag är att väcka intresse för entreprenörskap och sprida kunskap om hur det är starta, driva och utveckla företag genom att berätta sin historia och dela med sig av sina erfarenheter som företagare. Under ett år genomför ambassadörerna fyra ideella uppdrag i sitt närområde. De besöker t ex skolor, ideella organisationer, nätverk. Ambassadörerna kan t. ex ha personliga möten med kvinnor som funderar på att starta företag. Inspiration för de som vill starta helt enkelt!  Projektet är en del av Tillväxtverkets program Främja kvinnors företagande. 909 företagare i Sverige har utsetts till ambassadörer för kvinnors företagande under 2013—2014, Geektown är en av dessa. Aktiebolagsägare  i gruppen har ökat till 70% och utgör då en majoritet. Kristins roll kommer också bli att informera om kooperativet och alla fantastiska möjligheter det ger.  
Read More ›

”Det har gått spikrakt uppåt”.

0
2768
0
 LTU-alumner nominerade till näringslivspris. Efter att ha studerat Mediedesign vid Luleå tekniska universitet har det gått spikrakt uppåt för alumnerna bakom kommunikationsbyrån Geektown. I år finns ”Geeksen” bland de nominerade till Årets unga företagare. Av Anna Åström  Läs hela artikeln här 
Read More ›

Checkar in i framtiden

0
2871
0
Geektowns copywriter Veronica Ruthberg är med i nätverket CHECKPOINT YOUNG. ”För framtidens ledare” står det i projektbeskrivningen. Nätverkande, ledarskap och framtidshopp blandas i en mix som fungerar som en raketmotor för drivna, unga företagare, chefer och medarbetare med visioner. – Vi lär oss mer om ledarskapet, medieträning, ledarskapsutveckling, konflikthantering, medarbetarsamtal. Dessutom får vi träffa fler som är som vi, drivna unga människor som inspirerar varandra. Utvärderingen av Checkpoint Young visar att nätverket gör gott och att många knutit viktiga kontakter under tiden inom Checkpoint Young. 20 procent säger att nätverket genererat nya affärer och nio av tio tror att de nya kontakterna kommer leda till nya affärer så småningom. Läs mer om CHECKPOINT YOUNG
Read More ›

Cap&Design skriver artikel om den Luleåbaserade byrån Geektown

0
2749
0
Geektown var i Stockholm under hösten för några pitchar och passade på samtidigt att träffa en journalist på Nordens största magasin för kreativa formgivare – Cap&Design. Resultatet kom i dagarna. Två uppslag och en blänkare på omslaget. Ute nu! Foto: Viveka Österman, Veken. TÄVLING Det enda du behöver göra för att delta är att fota det du gillar mest i årets första nummer av CAP&Design, och tagga bilden med #nyacap på Instagram. Många har redan tagit tillfället i akt, och du kan se bidrag och läsa mer om hur tävlingen går till på tidningens tävlingssida, capdesign.se/instagram Du kan även följa tävlingen på Facebook. Lycka till!
Read More ›

Geektown nominerade till pris

Idag kan vi äntligen meddela att Geektown är nominerat till ÅRETS UNGA FÖRETAGARE med motiveringen: ”Tre unga kvinnor. En tro på de kooperativa värderingarna. En kommunikationsbyrå som jobbar med kreativa koncept, strategier och storytelling. Geektown är en frisk fläkt i Luleå, som med mod och entusiasm sprider nya tankar”. Näringslivets Pris – nomineringar 
Read More ›

Geektown valda att vara ”Maktens” byrå

Det är nu klart att vi är sommarfestivalen Musikens Makts byrå. Pancakelady, festivalarrangörer, kommer att börja släppa artister till festivalen Musikens Makt i veckan. Det kommer bli en rolig sommar!
Read More ›

Föreläsning på Växa i Kalix

På bilden: Frida Larsson, AD och Kristin Lindqvist, projektledare. GEEK ACADEMY. Vi föreläste idag i Kalix på en satsning gällande Kalix gällande behov av tillväxt och arbetskraft. Inte minst inför framtida expansion och pensionsavgångar. Kalix har också ett växande behov av specialistkompetenser. Med ett 50-tal företag och organisationer, UF-företagare, lärare, högstadie- och gymnasieelever, studenter, studerande vid SFI, arbetssökande. Till mässan kommer förutom Geektown, Luleå tekniska universitet, Kungliga tekniska högskolan i Stockholm, utbildningsanordnare med fler.  En viktig målgrupp är elevernas föräldrar och vårdnadshavare. Programmet erbjuder bland annat föreläsningar och workshops med Geektown, Dogge Dogelito, Isabella Lövengrip (Blondinbella), Tim Foster, LTU, Patricia Kempff, Swedbank. Det bjuds även på paneldebatt med Kalixungdomar, arbetsmarknadsinformation från Arbetsförmedlingen, sång och musik med bland andra Magnettes samt uppvisningar av Kalix Extremsport & Free Running Sweden.
Read More ›

Geektown officiellt inflyttade i gamla Hamnkontoret

0
2434
0
Geektown är officiellt inflyttade i nya lokaler på Varvsgatan 41 i Luleå. Gamla Hamnkontoret närmare bestämt. Med utsikt över Södra hamn, granne med Sveriges Radio sitter vi på femte plan under takåsarna. Nördkontor med extra allt. – Det kändes direkt att det var rätt, säger Frida Larsson, AD på Geektown. Under sneda tak och fönster med havsutsikt, tar byrån sikte mot att fortsätta utvecklas i samma takt som tidigare. Save the date: Öppet Hus den 18 februari, då Geektown firar 2 år, firar inflytt och är med i Cap&Design. Allt på samma dag. DEt går bra nu.
Read More ›

Ambassadörer för kvinnligt företagande

Geektown är utsedda som ambassadörer för Kvinnligt Företagande av Tillväxtverket! Regeringens ambassadörer för kvinnors företagande är en del av Tillväxtverkets program Främja kvinnors företagande. Det finns idag ungefär 800 ambassadörer i hela landet. Ambassadörer för kvinnors företagande väcker intresse för entreprenörskap genom att berätta om sina erfarenheter som företagare. Ambassadörerna bidrar till att synliggöra kvinnors företagande och ökar kunskapen om hur det är att driva företag. http://www.ambassadorer.se/
Read More ›

Sugen på storytelling?

Just nu erbjuder intensiva endagarskurser i storytelling till företag, organisationer och verksamheter som vill skapa berättelser som kan användas som marknadsföring, i kontakt med kunder och besökare eller internt i den egna organisationen. Det finns mängder av intressanta verksamheter, platser och företag. Många berättelser, anekdoter och historier bara väntar på att få komma ut! Under våren erbjuder vi dem till ett boka tidigt pris: 6800 kr (exkl. moms) per deltagare och dag. Välkommen att kontakta oss på 070 395 76 40 om du vill anmäla dig.
Read More ›