MENU

Ett mjukt paket kommer lastat. 

”Det är ingen nyhet att ingen vill ha ett mjukt paket. Oavsett du är ung eller gammal. Ett mjukt paket innehåller kanske en tråkig strumpa eller kanske ett nattlinne med en nallebjörn på. Så det kanske överraskar dig när vi vill ge dig ett mjukt paket i år. Men bli inte orolig. Det här paketet innehåller ingen strumpa. Det här paketet är fyllt att varma tankar till dig och de dina. Varma tankar om samarbetet under året, skratten vi delat, de smarta lösningarna bara vi tillsammans kunnat komma på. Vi på Geektown vill därför önska dig en riktigt god jul med en önskan om att din jul blir den bästa på länge. God jul och Gott nytt År önskar vi på Geektown kommunikationsbyrå”. Illustration: Paulina Morales Bobadilla.
Read More ›

EN GEEK TAR FARVÄL

0
5750
0
Efter snart sex år som delägare, Creative Director och Copywriter på Geektown kommunikationsbyrå kommer jag nu gå vidare till nya utmaningar. Jag gör min sista dag på Geektown den 18 december och kommer under decembermånad jobba kvar på Geektown men kommer att avsluta mina pågående projekt allt eftersom. Sociala medier och millenials Det arbete som jag går vidare till är det jag under längre tid längtat till – att få en chans att utveckla ett enda varumärke till sin fulla potential. Bodens kommun, som är min nya arbetsplats, ligger i startskottet till en sådan spännande utvecklingskurva och det känns roligt att nu få möjligheten att vara med på den resan. Min nya tjänst fokuserar i huvudsak på sociala medier och marknadsföring till yngre målgrupper, något som jag specialiserat mig på under de senaste åren och som jag får en möjlighet att utveckla ytterligare. Geektown – en utvecklande faktor Det går inte att förneka att jag aldrig hade utvecklats så långt som jag gjort om det inte har varit för Geektown. Mina geek-vänner Frida och Kristin kommer nu driva byrån vidare i befintliga och nya samarbeten. Kristin: ”Bodens kommun kommer att få ett enormt lyft i sin kommunikation genom denna rekrytering. […]
Read More ›

Julannonserna berättar att det snart börjar nalkas jul.

Idag sitter AD-Frida och Copy-Veronica och filar på Ice Musics julannons som ska gå i press och digitala kanaler. Såklart ville vi inspireras innan vi påbörjade arbetet och fann bland annat dessa. När julen snart är här vill gärna företagen överträffa varandra. Vi har djupdykt in i de annonser som fokuserar på granen – alla på sitt speciella vis. Starbucks, Carlsberg, FedX, STC mfl.
Read More ›

”Kul, inspirerande och aktuellt!”

”Med kampanjen ”Get your true 90´s style hos Myrorna” fångade Geektown upp en trend som verkligen kan förverkligas hos Myrorna. Den riktade sig mot en ung och trendkänslig målgrupp i hela sitt utförande. Kampanjen var smart genomtänkt för att fungera såväl i butik som på sociala medier, både i uttryck och i användarvänlighet. Geektowns kreativitet och lite underfundiga uttryck gav kampanjen ett modernt anslag som kändes kul, inspirerande och aktuellt. Den var lätt att ta till sig för de flesta och togs emot väldigt positivt i vår organisation”. Lotta Kökeritz, Myrorna Varumärkes- och Kommunikationschef
Read More ›

Säg hej till Paulina!

Säg hej till Paulina, vår nya långväga AD-praktikant från Malmö!
Read More ›

Gitter gillar Geektown!

”För oss som litet nystartat företag var det viktigt för oss att hitta en logga och en grafisk profil som skulle hjälpa oss att kommunicera vad vi gör och vad vi står för. Att jobba tillsammans med Geektown är roligt, kreativt och energigivande och med Geektowns proffsiga hjälp har vi fått ett koncept som verkligen känns som Gitter och som vi kan variera på mängder av sätt”. – Anna Halvarsson och Johan Esko, Gitter Consult AB.  
Read More ›

FLASHBACK MÅNDAG: NO!

Flashback måndag! Här marknadsför vi föreställningen Snödrottningen för NorrlandsOperan i Umeå. Vi har gjort de 3D-stickers som skymtar förbi på golvet. När Norrlandsoperan (NO!) kontaktade oss med en förfrågan att marknadsföra en föreställning för barn och ungdomar mellan 6-13 år började vi direkt fundera på en lösning att locka barnfamiljerna till operan. 3D klistermärken, som placerades på Umeås största och mest besökta köpcentrum, blev en av de lösningar vi valde. Tre huvudsakliga illustrationer ritades för hand för att skapa rätt effekt. Alla tre klistermärken är baserade på föreställningen och fångar de mer skrämmande och fantasieggande delarna i föreställningen. Läs mer: Skor, slime & slush.  3D-stickers på shoppingcentrum. 
Read More ›

AD-FRIDA I NORRBOTTENS AFFÄRER

Frida Larsson, Geektowns AD, har i veckan intervjuats för Norrbottens Affärer. Hon berättar om vårt internationella arbete i Italien, var vi varit med och utvecklat ett kooperativt nätverk.
Read More ›

Ny invånare: Gitter

Gitter är ny invånare i Geektown. Inom ramen för GIS, GIT samt SDI har Gitter uppdrag i projektledning, beställarstöd, geografiska analyser, kravhantering, utredningar, strategier och verksamhetsutveckling. Geektown har tillsammans med Johan och Anna på Gitter utvecklat företagets strategiska val, också i fråga om grafisk identitet var logotyp, bildspråk, färgval, grafiska element och typografi ingått. Vi kommer arbeta vidare med b. la presentationsmaterial för mässor och nyhetsbrev.
Read More ›

Trevlig helg och välkommen åter!

Det är något speciellt med den här staden, brukar besökare säga. En känsla av gemenskap, samarbete och vilja lära känna, omsluten i ett enda simpelt handslag.
Read More ›

Känner du 90-tals vibbarna?

0
4657
0
Video: Myrorna TRUE 90s ”Hos Myrorna kan du i höst skruva upp volymen på din garderob. Oavsett om du gillar en stil som liknar den rockiga grungen eller den poppiga technon hittar du plagg från 90-talet som gör din stil till din egen. 100% din egen. 100% cool. 100% supersnygg”. #true90s #myrorna
Read More ›

STUDIO GEEKTOWN PRESENTERAR: HEY MACARENA!

En lite ovanlig vanlig dag på byrån, fotografering/inspelning med Frida och Veronica för Myrornas rikskampanj True 90´s.
Read More ›

Nu slipper du vara konkret

140 tecken på Twitter kan snart vara ett minne blott. Det krävs faktiskt en hel del skicklighet att få ner det man vill säga till så få tecken. Men har också konkretiserat vårt sätt att kommunicera. Är det till vår fördel eller nackdel? Läs mer: ”Twitter is reportedly ditching the 140 charcter limit”. 
Read More ›

Viral kampanj för Myrorna

Det är roligt att se att kampanjen som vi gör tillsammans med Myrorna har fått spridning under hashtaggen ‪#‎true90s‬. ‪#‎viral‬ ‪#‎90tal‬ ‪#‎secondhand‬ ‪#‎myrorna‬ ‪#‎kampanj‬
Read More ›

Geek Academy: ”Så jobbar Geektown i sociala medier”

Igår föreläste vi för sociala företagare, främst om Geektowns strategi i sociala medier (personligt och varumärkescentrerat) och gav feedback på företagens egna Facebook-sidor, som steg 2 av 2 i en föreläsningsserie tillsammans med Coompanion Nord. ‪#‎coompanion‬ ‪#‎generationkooperation‬‪#‎utveckling‬ ‪#‎stödstruktur‬
Read More ›

Geektown stärker kooperationen långsiktigt i europeiskt nätverk

Tillbaka från Italien och många erfarenheter rikare. Vad vill Geektowns AD Frida Larsson förändra i fråga om den svenska kooperationen? Och vad har hon att säga om det långsiktiga arbetet som krävs för att nå den yngre målgruppen? På bilden: Frida träffar Maria Ubarretxena, borgmästare i staden Mondragon, Spanien. I Mondragon är 80% av alla företag kooperativa. De är främst kooperativ inom industri och innovation. Frida Larsson, AD på Geektown: ”Under en veckas tid har jag har arbetat och nätverkat tillsammans med deltagare från hela Europa för utveckla det kooperativa nätverket. Detta nätverk ska visa hur kooperativet kan öka företagarnas möjligheter till framgång. Det är också viktigt för att få fler kooperativ att samarbeta, som också ingår i kooperativets grundläggande värderingar. Så gott som alla länder har problem med förståelse för den kooperativa modellen bland unga. Många deltagare ser att ungas värderingar överensstämmer med kooperationens men unga saknar kunskaper och kännedom om den kooperativa modellen och har därför också svårt att fördelarna. Några av länderna går i täten,t.ex. Kroatien och Polen, och jobbar med proaktivt för att få med den unga generationen. Här är kooperativa ungdomsprojekt är vanliga och är ett sätt för unga i tidig ålder vara aktiva i kooperativ och lära sig om entreprenörskap. Några […]
Read More ›

Kreativa metoder för dig och ditt team

Känns det som att det är lite för mycket måndag idag? Har teamet kört fast? Då kanske några kreativa metoder kan vara lösningen. 1. Brainstorming: Walt Disney-metoden Vi älskar brainstorming och Walt Disney metoden är en enkel teknik som alla att delta i. Det handlar om rollspel med tre sidor av Disneys personlighet. Enligt Robert B. Dilts, ”var det faktiskt tre olika sidor av Walt. Drömmaren, realisten, och förstöraren”. Så vad kännetecknar de tre karaktärerna? Drömmaren: är en subjektiv och entusiastisk individ. Hens uppgift är att tänka på det perfekta sättet att svara på den givna utmaningen. Den typiska fråga för en drömmare är:”Vad kan jag göra om allt är möjligt?” Realisten är den pragmatiska och praktiska tänkaren som vill förverkliga drömmare idéer. Hens ledande fråga är:. ”Hur kan jag gör det? Förödaren agerar domare och utmanar idéer och ger positiv feedback. Hen måste ta itu med frågan: ”Vad kan gå fel?”. I rollspel går du igenom de olika rollerna, antingen på egen hand eller i grupp. Tillbringa alltid ca 15 minuter i varje roll och gör flera varianter. Antalet iterationer ställs i förhållande till den detaljnivå som du vill undersöka djupare. 2. Empathy Map – kartläggning av empatiska egenskaper i förhållande till vetenskapliga resultat Vi […]
Read More ›

Geektown vill förmedla framtidstro

Geektown har fått i uppdrag att utveckla en ny webbplats för Älvsbyns fastigheter, det kommunala bostadsföretaget. Den förväntade effekten av den nya webbplatsen är att den ska kommunicera framtidstro med hjälp av ett modernt formspråk. På så sätt ska den också tydligt kunna informera och inspirera invånare och blivande invånare att se Älvsbyn som en attraktiv kommun att bosätta sig i.
Read More ›

Geektown börjar jobba med Myrorna!

Myrorna släpper idag nyheten vi hållit på ett tag: Myrorna <3 Geektown = Sant! Idag lanseras den första kampanjen som vi gör tillsammans. Den är kul! #myrorna #millenials #kampanj#reklam #byråliv 
Read More ›

Ice Ice Baby!

Idag startar vi arbetet med årets Ice Music! Ice Music fångar det bästa med den magiska norrbottniska vintern: livemusik i en igloo. Just nu uppstartsmöte och planering inför säsongen 2016 i Geektown.
Read More ›

Road trip: Italien!

Arrivederci, ora vado in Italia! Idag åker vår AD Frida Larsson till Bologna och Milano i Italien för att tillsammans med HSB representera Geektown och Sverige på ett möte med European Young Co-operators Network. På träffen ska Frida också presentera kooperationen i Sverige, hur de kooperativa organisationerna arbetar, samt statistik, olika kooperativa modeller, historia och nutid osv. Arrivederci a presto!
Read More ›

”Geektown är grymt duktiga!”

”Att jobba med Geektown var en självklarhet. Deras drivkraft, kreativitet och engagemang har varit otroligt. Vi träffades i Austin, Texas och tyckte redan då de var intressanta. Det visade sig att den känslan var rätt: samarbetet har gått över förväntan och vi tycker att de är varit grymt duktiga. De är, precis som vi på Stendahls, riktiga nördar och vi ser många möjligheter till vidare samarbete”. – Fredrik Adlemo, Account Manager, Stendahls.
Read More ›

Många nyheter i höst

Nu är vi tillbaka efter en intensiv planeringshelg i swedish lapland. Hösten kommer innehålla många nyheter: några större invånare som flyttat in, en ny lansering, en jobbresa till Italien och nya samarbeten. Vilken trevlig start efter semestern – dessutom drar den internationella matmarknaden in i stan idag. Välkomna till en spännande höst!
Read More ›