MENU

Ice Ice Baby!

Idag startar vi arbetet med årets Ice Music! Ice Music fångar det bästa med den magiska norrbottniska vintern: livemusik i en igloo. Just nu uppstartsmöte och planering inför säsongen 2016 i Geektown.
Read More ›

Road trip: Italien!

Arrivederci, ora vado in Italia! Idag åker vår AD Frida Larsson till Bologna och Milano i Italien för att tillsammans med HSB representera Geektown och Sverige på ett möte med European Young Co-operators Network. På träffen ska Frida också presentera kooperationen i Sverige, hur de kooperativa organisationerna arbetar, samt statistik, olika kooperativa modeller, historia och nutid osv. Arrivederci a presto!
Read More ›

”Geektown är grymt duktiga!”

”Att jobba med Geektown var en självklarhet. Deras drivkraft, kreativitet och engagemang har varit otroligt. Vi träffades i Austin, Texas och tyckte redan då de var intressanta. Det visade sig att den känslan var rätt: samarbetet har gått över förväntan och vi tycker att de är varit grymt duktiga. De är, precis som vi på Stendahls, riktiga nördar och vi ser många möjligheter till vidare samarbete”. – Fredrik Adlemo, Account Manager, Stendahls.
Read More ›

Många nyheter i höst

Nu är vi tillbaka efter en intensiv planeringshelg i swedish lapland. Hösten kommer innehålla många nyheter: några större invånare som flyttat in, en ny lansering, en jobbresa till Italien och nya samarbeten. Vilken trevlig start efter semestern – dessutom drar den internationella matmarknaden in i stan idag. Välkomna till en spännande höst!
Read More ›

Nytt uppdrag i Göteborg

Nu är Geektown förevigade hos #Stendahls i Göteborg. Vi har jobbat tillsammans i en (grym!) vecka och har gemensamt arbetat fram ett grundläggande koncept för en framtida digital tjänst för en ny kund (invånare). Geektown+Stendahls=❤
Read More ›

Hur lyckas du med content marketing?

När man hör frasen content marketing kan det vara svårt att greppa vad det exakt handlar om. Översättningen från content till innehåll går rätt snabbt, men sen då? Vad ska man göra med innehåll och var? ”Content marketing är all kommunikation som bjuder målgruppen på något värdefullt. De egna medarbetarna är en väldigt underutnyttjad kanal. Alla kan inte producera längre texter, men alla kan bjuda på några goda råd. Många medarbetare är ute på nätet och kommenterar sin dag på jobbet och vad de kan. Istället för intranät med masskommunikation skulle man kunna ge sina medarbetare mycket mer riktad information, och göra fler till externa innehållsambassadörer. Betrakta alla medarbetare som en redaktionell resurs”, säger Christofer Fager i en artikel på Internetworlds webbplats. Innehållsambassadörer, enkelt! Eller? Företag har använt sig av metoden rotation curation under många år nu var de anställda tar över företagets konto en vecka i sänder. Man får se mångfald och bredd. Problemet uppstår när någon inte är en så bra ambassadör (handböcker och regler till trots). De uppdaterar inte nog ofta, lägger ut orelevanta bilder eller skadar varumärket på ett eller annat sätt. En lösning kan vara att företaget har en person med huvudansvar som gör inblicksbilder i verksamheten, […]
Read More ›

Nästa vecka jobbar vi i…

HEJ! Nu är vi tillbaka i Geektown och produktionen går på högvarv. Nästa vecka jobbar vi i en stor svensk stad med en ny spännande invånare (mer om det snart!) och nu gör vi klart allt inför den bästa festivalen av alla festivaler, Musikens Makt. Vi inleder också några projekt i veckan och inleder några nya jobb med uppstartsmöten. Så, till alla nya – och gamla – invånare, välkomna till Geektown!
Read More ›

VÄLKOMMEN TILLBAKA!

Snart är vi alla tillbaka från semestern. Välkommen tillbaka till stan. Nu väntar en spännande höst.
Read More ›

Ny samarbetspartner!

Geektown och Vinter inleder ett samarbete. Startskottet går under junimånad och kommer i första hand handla om ett större skribentuppdrag som byråerna tacklar tillsammans. ”För oss på Vinter är det viktigt att ständigt knyta allianser som hjälper oss och våra kunder. Det känns väldigt bra att ha med Geektown i vårt kompisgäng, dels för att vi var praktikplats för en av grundarna innan byrån startades, dels för att de är väldigt drivna och duktiga i sina leveranser. Det gillar vi!”, säger Helena Eriksson, VD, Vinter. Geektown välkomnar Vinter till staden och hoppas att vi tillsammans kan utveckla många företag och organisationers kommunikation.
Read More ›

Sociala medier för småföretagare.

Vi föreläser idag om sociala medier för småföretagare på Coompanion. Sociala medier kan för nybörjaren likna ett gytter av informationsflöden utan direkt koppling till varandra. En hashtag gör det oändliga havet av information i sociala medier hanterbart. Men vad är en det och hur använder vi en sådan? Det är viktigt att ha en strategi som sätter tonen för det du vill åstadkomma. Om du har frågor kring sociala medier får du gärna höra av dig här eller på hello@wearegeektown.se. Vi hjälper dig!
Read More ›

Visste du att vi är ett kooperativ?

Kreativ kommunikation som gör skillnad. Vi är en prisbelönad kommunikationsbyrå med fokus på social och kulturell utveckling som sammanhållande faktor. Vi tror det är viktigt för att bidra ett hållbart samhälle. Det är också därför vi är ett kooperativ.  Geektown arbetar som ett team med mål att kommunicera förändring, utveckling och opinionsbildning. Produktutveckling och varumärkesutveckling är två av de områden vi specialistkunskap inom. Vårt team består av ett gäng duktiga kreatörer med hög kreativitet. Alla med passion för kommunikation i alla dess former. Geektown har art directors, creative directors och projektledare i teamet, med kompetens inom intern och extern kommunikation. Vi har vunnit och nominerats till många utmärkelser för våra kreativa idéer. European Design Awards, German Design Awards, Årets Kooperativ och Årets Unga Företagare. Vi har varit också varit med i Cap & Design, The Scolar, Dagens Industri, NSD, Kuriren etc. Geektown vill också dela med oss av våra erfarenheter, kunskap och verktyg i Geek Academy. Utbildning är en central del av Geektown verksamhet och vision som motsvarar våra kooperativa idéerna. Vi arbetar med socialt ansvarstagande organisationer, rymdföretag, kulturella projekt som utvecklar barn- och ungdomsteater, till musikfestivaler som arbetar för lika rättigheter och kooperativa bostadsföretag. Sedan starten har vi fått möjligheten att jobba tillsammans med: Ted […]
Read More ›

Stockholm Pride flyttar in i Geektown!

Stockholm Pride <3 Geektown = sant. I veckan blev det klart att en av våra drömkunder, Stockholm Pride, vill jobba med oss. Lika värde, samarbete, jämställdhet och solidaritet är viktiga frågor för oss båda och vi kommer att arbeta med att långsiktigt utveckla varumärket i sin helhet, vilket också innefattar hur de arbetar med volontärerna innan, under och efter Pride och aktiviteter och event på festivalområdet. Vi är väldigt glada just nu och välkomnar dem till vår stad och inflytt på Regnbågsvägen 1 i Geektown. (Det innebär också att vi kommer att befinna oss på festivalområdet under hela Pride!).
Read More ›

Så lyfte de varumärket med hjälp av mikrosajter

När ett företag arbetar närmare sina kunder och bidrar till deras upplevelser skapar man snabbt en bättre relation till dem. Här är två exempel på hur marknadsföring med hjälp av en mikrosajt kan stärka ett varumärke. Allt fler varumärken nischar sin marknadsföring med hjälp av en mikrosajt för att främst nå nya segment inom olika målgrupper eller belysa olika delar av företaget för att visa på hög kreativitet. Här är två exempel på lyckade mikrosajter: #‎MyOscarPhoto Mikrosajten var ett marknadsföringsverktyg för Oscarsgalan att skapa en unik upplevelse för fans och ge dem möjlighet att bokstavligen vara med på röda mattan. Deltagarna kunde inte bara få se ett foto av sig själva på röda mattan, men också vänta med spänning för att få se vem som poserar på bilden med dem. Livefyre har utvecklat en ny slags teknik som tar bilder av kändisar på röda mattan och kopplar dem till fans från Twitter. Därefter bearbetas, streamas och taggas bilden, samtidigt som bilden tweetas tillbaka till den person som lämnat in bilden. Genom att företag arbetar allt närmare sina kunder och är en del i deras upplevelser skapar de också en bättre relation till dem. Företag vinner mycket på att jobba med relationerna, […]
Read More ›

Stockholm calling!

Vi jobbar i Stockholm den här veckan och träffar nya och befintliga invånare i Geektown. Vi berättar snart mer om alla roliga uppdrag vi kommer genomföra under sommaren och hösten.
Read More ›

Därför gör mikrosajten comeback – hjälper dig nå nya marknadssegment

Många företag har återigen fått upp ögonen för mikrosajten. Det är enkelt att integrera mikrosajten i sin marknadsföring och stärka varumärket. Särskilt effektiv är den för att nå ut med ett riktat budskap i nya marknadssegment. Att den organiska räckvidden i sociala medier har börjat sina är ingen överdrift. Företag har därför sett stora fördelar med att använda en mikrosajt för att nå ut med riktade budskap. En av mikrosajtens främsta fördelar – speciellt i jämförelse med företag som endast fokuserar på organiskt, icke sponsrat material i sociala medier – är att den har kontroll över den data som genereras. Därmed kan företaget se vilka segment (målgrupper) som besöker sidan och vad de gör där, vem de är och på så vis, genom förståelse, utveckla långsiktiga relationer med dem. Jordan Kretchmer, grundare och vd på Livefyre, en plattform för sociala upplevelser, säger: – Vi är nära en procent organisk räckvidd för Facebooks fan-sidor nu, så när man beaktar hur stora investeringar som har gjorts för att bygga en sida med många gillare och hur lite egentligt värde de får ut, är det frustrerade. Lösningen kan vara att förnya fokuset. Genom att investera i egna plattformar och driva trafik till dessa gör man […]
Read More ›

#jämställdpanel – nu!

‪#‎jämställdpanel‬ är ett initiativ startat av Geektown kommunikationsbyrå som verkar för jämvikt mellan könen i paneldebatter. I paneldebatter landet runt har sedan flera år tillbaka män representerat de åsikter som förmedlas. Vi vill se en förändring. Vi vill att vi paneldebatterna blir mer jämställda, att vi som kvinnor ställer upp och förmedlar vår åsikt i paneldebatter och att ni som bokar tar aktiva steg för att målet uppfylls och inte förklarar bort det med tidsbrist, det finns inga kvinnor som vill ställa upp osv. Vi vill sätta ord på det redan många upplever. Initiativet vill också uppmuntra andra initiativ för ett mer jämställt samhälle. Håller du med oss? Tycker du som vi att det är dags att paneldebatterna blir jämställda? Hur kan vi arbeta tillsammans för att få det att ske? Veronica Ruthberg, Creative Director, Geektown kommunikationsbyrå Frida Larsson, Art Director, Geektown kommunikationsbyrå Kristin Lindqvist, projektledare, Geektown kommunikationsbyrå
Read More ›

Vad Snövit kan lära dig om ditt varumärke

Säg mig något som är svårare än att göra en smidig övergång mellan online- och offlinevärlden i ett företag. Det är viktigt att varumärket är tydligt och hänger ihop. Under konferensen SXSW i Austin, Texas tidigare i år lyssnade vi på produktchefen Joe Zadeh (a.k.a. “Joebot”) på Airbnb prata om ”What Snow White Can Tell You About Your Customers” (SXSW slår alla andra konferenser i fråga om kreativa namn, eller hur?). Joe berättade om hur de jobbar med deras varumärke och hur man genom detta skapar bra kundrelationer. Varje företag vill vara nära sina kunder. Gå in sina kunders sinnen och förstå deras vardag och hur deras varumärke passar in där. Airbnb har redan från start anammat en oortodox syn på kundfokuserad produktutveckling. Inspirerad av storytelling, som härrör från Disneys Snövit, har Airbnb visualiserat hela kundupplevelsen för både värdar- och gäster under hela upplevelsen. ”Från den utgångspunkten har vi kunnat skapa oss en bättre förståelse för de luckor vår produkt har och skapa nya möjligheter. Till exempel såg vi att folk ville få en djupare förståelse för lokala attraktioner för långväga gäster”, sa Joe Zadeh i Austin. Snövit, fick komma att ge uttryck för ett nytt sätt att jobba med storyboards för att lättare förstå genererad […]
Read More ›

KREATIVA KONCEPT: ICE MUSIC

Geektown blev under 2014 vald till Ice Musics kreativa byrå, det innefattar koncept, text och grafisk form. Ice Music är en ny konstform var professionella musiker spelar på isinstrument gjorda av is. Under våren 2015 genomförs konserter på Gultzauudden i Luleå. Ice Music ville under nya säsongen, med start i januari 2015, stärka sitt varumärke i alla marknadsföringskanaler genom ett koncept som Geektown kommunikationsbyrå tog fram tillsammans med Ice Musics grundare. Resultatet mynnade ut i högre försäljningssiffror, internationell press och ökad kännedom om varumärket. Ice Music blev 2015 nominerade till Årets Varumärke av Luleå Näringsliv. 
Read More ›

KREATIVA KONCEPT: NO!

CASE. När Norrlandsoperan (NO!) kontaktade oss med en förfrågan att marknadsföra en föreställning för barn och ungdomar mellan 6-13 år började vi direkt fundera på en lösning att locka barnfamiljerna till operan. 3D klistermärken, som placerades på Umeås största och mest besökta köpcentrum, blev en av de lösningar vi valde. Tre huvudsakliga illustrationer ritades för hand för att skapa rätt effekt. Alla tre klistermärken är baserade på föreställningen och fångar de mer skrämmande och fantasieggande delarna i föreställningen. Blåa sneakers sköljde över Umeås största gata och blev snabbt en snackis i stan. De blåa skorna som förbipasserande fick ta med sig hem var ett effektivt verktyg för att nå målgruppen då storlekarna varierade från 25-46. Gerillamarknadsföringen skapade ett överraskningsmoment, som var nytt för Umeåborna samt skapade delningar i sociala medier och WOM effekt i målgruppen. Snödrottningens SuperSlime och SuperSlush delades ut till barnfamiljer på Umeås största och mest besökta köpcentrum. Slime, som tillverkades i Geektowns egen slimefabrik av bara naturliga ingredienser fick stort genomslag i målgruppen. Slushen delades gratis ut i pausen av föreställningen till de som tagit med sig slimeburken till föreställningen – och blev väldigt populär bland barnen. Konceptet sammanfattades av is, snö, hjältemod och en gnutta skräck som gemensamma […]
Read More ›

Så kan big data hjälpa dig att förstå dina kunder

Big Data är tekniken som låter företaget analysera och åskådliggöra enorma datamängder. Men risken är att vi inte ser individerna bakom alla siffror. Vi har träffat några experter som berättar om sina framgångsrika big data-strategier och hur man lyckas bygga en långsiktig relation till sina kunder. Under de senaste åren har våra möjligheter att analysera och begripliggöra stora mängder data ökat markant tack vare ny teknik. Data som tidigare varit svårtolkad har nu blivit tillgänglig och användbar för företagen, vilket både hjälper dem att stärka sin identitet och bättre förstå sin kundkrets. Big data skapar möjligheter för företagen att sluta gissa sig fram. Den gör annars svåråtkomliga insikter synliga. Det kan handla om företagets förmåga att skapa nya produkter och tjänster eller framgångsrika kampanjer samt ge vägledning till en bättre kundupplevelse. Big data speglar en strategi som värdesätter långsiktigt relationsbyggande som baseras på ett utbyte av data mellan kund och företag. Martin Harrison är ansvarig för strategiarbetet på Huge i London och har 15 års erfarenhet av att utveckla digitala strategier åt kunder som Unilever, Diageo, Johnson och Johnson och Agent Provocateur. Harrison menar att människor lätt förlorar relevans och mening som individer när man talar om dem i en kontext som innefattar big […]
Read More ›

Fem heta trender på nätet – så drar ditt företag nytta av dem

Det talas mycket om hur big data, strömmande video och ny innovativ teknik kan driva affärsutvecklingen framåt. Internetworld har djupdykt i de hetaste trenderna för att ta reda på hur ditt företag kan dra nytta av dem. 1. Strömmande video i realtid På samma sätt som Twitter fick sitt genombrott 2007 under den välbesökta konferensen SXSW, var årets snackis på SXSW appen Meerkat, en tjänst som förenklar utsändning av strömmande video i realtid. Under SXSW användes Meerkat av flera framstående producenter av innehåll, bland annat Mashables event Mashbash. Strömmad video på nätet har blivit allt mer lättillgänglig för användarna, något som visar att Mark Zuckerberg siade rätt om framtiden när han talade om att video var framtidens främsta medium på konferensen F8. Så kan ditt företag jobba: Om Descartes hade levt i dag skulle han myntat begreppet ”I Meerkat, therefore I am”. Meerkat och andra livestreamingverktyg som Stre.am, Teleparty och Periscope ger dig som användare nya valmöjligheter för videosändningar i realtid. De videoklipp ni väljer kan vara allt från en produktlansering, en invigning eller till att fungera som en ”bakom scenen”-inblick i er företagsverksamhet som för kunderna och ditt företag närmare varandra. Läs mer: Så marknadsför du företaget med strömmande […]
Read More ›

Nya samarbeten

I fredags jobbade vi i Stockholm. Många spännande möten som kommer leda till roliga projekt i vår och sommar.
Read More ›

Vad är innehåll egentligen?

För att maximera effekten av det material du lägger ut, oavsett det är text, bilder eller video, kan effektivitet öka genom att producera olika innehållskategorier för aktiviteten i sociala medier. Det innebär olika fokus på de olika segmenten genom att benämna dem hög, medium och låg och att ge dem olika angreppsområden. En strategi som mixar dessa tre är att föredra då de utgår från olika slags kostnadskalkyler. Dessutom varierar arbetsbördan för företaget. Hög arbetsbelastning, eller high effort, innebär precis som det låter att det krävs mycket från dig som innehållsproducent. Blogg, innehåll och videoinslag. Kategorin medium kan till exempel innebära en Q & A (frågor och svar) som ökar SEO och premierar omvandlingsgraden (conversion). Låg nivå, innebär användargenererat innehåll och kurerat innehåll som vinner på en mix i olika kanaler.  För dig: Som företag tävlar du i flödet med dina anhängare/fans närmaste vänner och familj. Om man som företagare ser på innehållet på så vis, i olika segment med olika inriktning, kan också en klarare bild av vad du ska lägga ut i sociala medier träda fram. Det leder till resultat som syns i verksamheten. Om du vill veta mer får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.
Read More ›