MENU

Krönika: Lorentz vet hur Luleå ska lyckas

LULEÅ I Luleå måste vi börja jobba tillsammans för att kunna nå dit alla makthavare, chefer och större företagsledare pratar om i sina visioner, skriver Veronica Ruthberg, creative director på Geektown kommunikationsbyrå, i veckans krönika. 17 april 2015 kl 07:26 Uppdaterad: 17 april 2015 kl 07:45 Att vara på riktigt är att se de skillnader som möter oss i samhället. Att inte blunda. När det är så lätt att istället tänka på falukorv och makaroner. Eller vem som var bäst i Let´s Dance. Det är mycket jobbigare att ta itu med löneskillnader på arbetsplatsen. Att någon som utför exakt samma arbetsuppgifter tjänar 3000 kronor mer. Att borsta av gamla strukturer tar tid. Men det har börjat blåsa upp till en sandstorm i Sverige som inte går att borsta bort. Många unga företagare, som också är starka, drivna kvinnor får dagligen höra att de borde anställa män i företaget eller ombilda företaget till aktiebolag för att överhuvudtaget lyckas. Under 2014 och även i år ser vi tydliga tecken på att samhället inte längre accepterar det. OECD, organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, släppte i veckan en jämförelse mellan löneskillnader världen över. Sverige var inte bäst, men långt ifrån sämst. I ett […]
Read More ›

Do smarter business.

WEBBDAGARNA. Cindy Gallop, International Business & Brand Innovator: ”The big picture”. ”When brands and business come together with the same values – thats when magic happends”. ”Make money because you do good”. Cindy Gallop problematiserar CSR frågor kring företags greenwashing – ofta utan verklig substans. Lösningen? Företagskulturen omges av verkliga värden som genomsyrar verksamheten, som sedan medför att företagets omsättning ökar. ”Everything starts with microactions.The impact can be transformative. The world we live in we in works now from the bottomup model, not as before as the topdown model. Change happends every single day through microactions, done by all of us, every day”. The future is co-action. Your company: Identify what your company loves to do and what you are good at, a cost effective model. Redesign your businessmodel. Ask yourself: ”How would your like to make money?” and redesign your businessmodel through that. När vi startade Geektown 2008 var det många som sa att vi inte kunde starta ett företag utan en VD. Vi var tvungna att vara ett aktiebolag. Vi har alltid sett vår affärsmodell som ett sätt att förändra. ”Women ask the right questions because we are status quo”. De flesta föreläsningar vi lyssnar på idag säger […]
Read More ›

Big data, big heart, big deal.

South by Southwest. Det tog mig länge att förstå vad SXSW egentligen betydde, inte så mycket själva orden utan hur det skulle komma att påverka mig. Förra året kändes det som ett äventyr, speciellt när vi kommit till Austin. För SXSW är inte som någonannan konferens jag varit på. En organiserad storm. Du kastas ut på havet, var du hoppar mellan träplankor för att hålla dig ovan ytan. Ibland faller du ner. Sjunker djupt ner i en soffa på Starbucks eller tar en gratis öl i ett tält strax intill de stora konferenssalarna. Överallt pågår samtal du önskar du kunna höra. På SXSW är alla som dig. Egentligen vet vi inte vad fan vi sysslar med, som Michael på Ocupop säger. Obama vet inte det. Madonna vet inte det. Världens bästa hockeyspelare vet inte det. Vi vet inte, men vi gör. Vi gör det för vi älskar vårt jobb. SXSW handlar också om personlig utveckling. Bortom alla margaritas och fish tacos på Uncle Julios finns det en osynlig knapp alla deltagare trycker på då de stiger in på Austin Convention Center, var många av föreläsningarna äger rum och var man också hämtar sin badge, en lapp med namn, företag och land […]
Read More ›

European Design Awards 2015

Bidraget är inskickat för årets upplaga av European Design Awards, en av Europas bästa och mest presitgefyllda tävlingar i design. I år går finalen i Istanbul och vi får se om vi kommer finnas på plats. Vi hoppas såklart på en nominering och vinst. Tidigare år har vi haft möjligheten att besöka Belgrad och Köln, då vi varit nominerade och vunnit pris i tävlingen med bidrag för TedXKiruna, Spaceport Sweden och Norrbotten NEO. I år tävlar vi i kategorin Corporate Illustration med de illustrationer och grafiska maner vi tagit fram för sommarfestivalen Musikens Makt. Nu kommer den internationella juryn, var en representant från svenska Cap&Design medverkar, sätta sig ner med bidragen och ta beslut som med all säkerhet är svåra att ta. Vi hoppas såklart på en nominering!
Read More ›

Geektown åker till USA!

Geektown åker i mars till USA för möten och en konferens. Vi kommer inleda resan med möten i New York, var vi inleder resan. Sen åker vi vidare till Austin, Texas för en konferens som fokuserar på design och interaktion. Konferensen som heter South by Southwest förkortas av många som SXSW. Eftersom vi besökte konferensen förra året också, har vi fått en insikt i vad som är bäst att gå på. Därför domineras vårt schema av workshops som ger oss en djupare inblick i design. Vi kommer också ha möten på plats i Austin och följa med på olika mingel som är organiserade i symbios med Luleå/Austin samarbetet. I helgen som kommer, den 27-28 februari får vi en försmak av vad som kommer vänta oss i Austin, då vår invånare Ice Music bjudit in musiker från Austin att spela på isinstrument i en igloo i centrala Luleå. Vi ska såklart dit!
Read More ›

#jämställdpanel

‪#‎jämställdpanel‬ är ett initiativ startat av Geektown kommunikationsbyrå som verkar för jämvikt mellan könen i paneldebatter. I paneldebatter landet runt har sedan flera år tillbaka män representerat de åsikter som förmedlas. Vi vill säga stopp nu och se en förändring. Vi vill att vi paneldebatterna blir mer jämställda, att vi som kvinnor ställer upp och förmedlar vår åsikt i paneldebatter och att ni som bokar tar aktiva steg för att målet uppfylls och inte förklarar bort det med tidsbrist, det finns inga kvinnor som vill ställa upp osv. Vi vill sätta ord på det redan många upplever. Initiativet vill också uppmuntra andra initiativ för ett mer jämställt samhälle. Håller du med oss? Tycker du som vi att det är dags att paneldebatterna blir jämställda? Hur kan vi arbeta tillsammans för att få det att ske? Veronica Ruthberg, Creative Director, Geektown kommunikationsbyrå Frida Larsson, Art Director, Geektown kommunikationsbyrå Kristin Lindqvist, projektledare, Geektown kommunikationsbyrå  
Read More ›

Hur hanterar du en kris?

PR och kriskommunikation: ”När en kris uppstår, måste företaget eller byrån jobba snabbt. Då är det inte vanliga kontorstider som gäller. Talespersonen ska alltid vara tillgänglig, likaså teamet som backar upp personen. Tänk på att allt går lite snabbare i den digitala världen och att vänta med att kommunicera eller erkänna problemet kan förvärra krisen. Låt företagets kunder och följare omedelbart få veta att att ni agerar och inte är ett trött företag”. I dagens Resumé kan du läsa om 5 tips som att håller dig och ditt PR-team lugna och taktiska: 1. Var beredd. Ha en krisplan färdig, och uppdatera den regelbundet. Tänk ut olika scenarion som kan uppstå och försök se alla brister. På så sätt kan ni redan nu täppa till de problem ni upptäcker. 2. Lyssna. Kanske det viktigaste som varje marknadsavdelning och PR-byrå bör göra varje dag, att lyssna strategiskt. Genom att lyssna kan ni urskilja potentiella kommande kriser. 3. Ansvar. Om ditt företag gjort ett misstag, erkänn det så snart som möjligt. Folk är mycket mer förlåtande om ett företag tar ansvar för sina handlingar än tvärtom. Men ett företag bör inte be om ursäkt för allt och inget, det kan bli till dess […]
Read More ›

Intervju: Nörden som förändrar reklambranschen.

Vi rivstartar året med en artikel om vår fantastiska art director Frida. Frida ger bland annat tips till de som är intresserade av ett jobb inom reklambranschen. Läs artikeln>  
Read More ›

Trendspaning 2015

Vi på Geektown kommunikationsbyrå gillar att ha koll på trender och inför det nya året har vi gjort en trendspaning bara för dig. Trender som vi förutspår att bli populära under 2015: – Du gillar nördar mer. – Du jobbar med fler nördar än någonsin. – Du är nördigare. För att komma i rätt stämning inför det nya året skickar vi julhälsningar till dig som fyller upp din nördkvot till max. Efter julhelgen får du gärna höra av dig om du känner att din nördighet är låg. Team Geektown hjälper dig gärna.
Read More ›

Is i Austin?

Vår invånare ICE MUSIC inleder ett nytt spännande samarbete med House of Songs i Austin! Fantastiska nyheter! Ett unikt musikaliskt samarbete mellan Ice Music och House of Songs Austin startas upp. Läs mer om samarbetet och mötet mellan Tim Linhart, Ice Music och Troy Campbell, House of Songs Austin. Här >
Read More ›

Geektown tar över världen!

ITS A SMALL WORLD AFTER ALL. Geektown går mot en tydligare globalisering – vi tar över världen sakta men säkert  I januari får vi möjligheten via Norrbottens Handelskammare att jobba med en AD från ett annat europeiskt land som kommer hit till oss i Luleå! Att prata engelska varje dag blir också en bra uppladdning inför SXSW i Austin, Texas i mars. Erasmus är ett europeiskt utbytesprogram som ger dig möjlighet att studera eller praktisera i andra länder i Europa. ITS A SMALL WORLD AFTER ALL. Geektown moving towards a clearer globalization – we take over the world slowly but surely In January, we get the opportunity through the Norrbotten Chamber of Commerce to work with an AD from another European country who come to us in Luleå! To speak English every day is also a good warm up before SXSW in Austin, Texas in March. Erasmus is a European exchange program that allows you to study or train in other countries in Europe.
Read More ›

Årets Norrbottning 2014

Stort grattis till Geektowns invånare ICE MUSIC som är nominerade till Årets Norrbottning 2014! Förra vinterns iskonserthall satte Luleå på världskartan. Det var tv-bolag och andra nyhetsmedier från Brasilien, Sydkorea och massor med andra länder som kom till Luleå för att skildra hur man kan skapa musik på instrument gjorda av is. Premiär äger rum den 16 januari och det blir 25 spelningar, den sista den 28 mars. Köp dina biljetter här >
Read More ›

Geektown på internationell mark

Vi har under hösten arbetat med ett projekt på internationell mark, Skandinavisk innovationskultur. Ett viktigt långsiktigt mål med projektet är att utveckla en gemensam skandinavisk inriktning för hur kultur av innovation och samverkan mellan utbildning och näringsliv stärks. Det finns ett stort behov av att förbättra samverkan mellan utbildning och näringsliv i både Danmark och Sverige och utveckla initiativ som kan motivera studenter med goda idéer att bli företagare och samtidigt ge dem lämplig utbildning. Resultatet publiceras i en e-bok som vi formgivit. Extra kul har varit att försöka tyda korrekturerna, som varit på danska. Men nu när boken är klar är det tydligt att vi lyckats kommunicera med varandra. Medverkande parter har varit:  Interreg Skannion Alexandersoninstitutet Campus Varberg Arkitektskolen Aarhus Region Midtjylland Coompanion Halland VIA University Collage Karrierecentret Aalborg Universitet Drivhuset Göteborg Aarhus University VIA Studentervæksthus Aarhus
Read More ›

Hej Stockholm!

I veckan har vi möten i Stockholm med nya och befintliga invånare i Geektown. Alltid lika roligt att få möjligheten att jobba i vår vackra huvudstad. Hoppas du får en bra vecka, du också! /Team Geektown
Read More ›

Vem är din MVF (Most Valued Follower)?

SocialRank, är en start-up som lovar att hjälpa användare att hitta sin mest värdefulla, engagerade, och helt enkelt ”bästa” anhängare. Den ursprungliga produkten har utvecklats av Alex Taub och Michael Schonfeld som ett sidoprojekt under 2012, men de nyligen lämnat sina jobb vid Dwolla för att återuppliva projektet och förvandla det till ett verkligt företag. Just nu förser SocialRank topp 10 listor för tre typer av anhängare på Twitter. Den mest värdefulla avser i huvudsak det största kontot, medan den mest engagerade är den person som faktiskt interagerar med ditt konto och svarar på dina inlägg och det bästa är en kombination av de två, det vill säga, stora namn anhängare som faktiskt vill prata med dig. PROVA SOCIALRANK HÄR >
Read More ›

Inspirationsfredag: Acne

Vi startar idag en serie av berättelser om företag och företeelser som inspirerar oss. Först ut är Acne. Berättelsen om Acne börjar året 1997, med att designern Jonny Johansson (idag delägare, kreativ chef och designer av Acne Jeans) tog fram 100 par jeans med röda sömmar för reklambyrån Acne. Jeansen gavs bort till vänner, familj och kunder. Efter den marknadsföringskampanjen kom efter- frågan och historien som följer är näst intill en succé. Under tidigt 2000-tal skedde en stor dipp och Jeansen var nära på konkurs och reklamdelen gick med miljonförlust. Det resul- terade i en omstrukturering av hela kollektivet Acne och idag är alla delar inom koncernen fristående. Företaget anställde två nya vd:ar, Victor Press och Mikael Schiller. ”Ta fram en specialhelikopter, flyg med den över ett Grönlandsberg och kasta ut två jättetärningar på ett halvt ton var. Filma det hela och låt folk slå vad om var och hur tärningarna landar” (Sund, 2011). Exemplet ovan är ett samarbete mellan olika avdelningar i Acne koncernen och det var en reklam- kampanj inför lanseringen av en nätverks- och datorspelsajt. ”Metoden sammanfattar ganska bra vad Acne-företagen tror på: ”Branding by doing”. Alltså: Du definieras av vad du gör, inte vad du säger. […]
Read More ›

Bångstyrig tonåring?

0
3748
0
Idag jobbar vi vidare med vår invånare UNG SCEN NORR. Ung Scen Norr är Norrbottensteaterns bångstyriga tonåring – en ny teater för den unga publiken! Ung Scen Norrs mål inkluderar delaktighet och inflytande av unga och synliggörande av ungas verklighet genom scenkonsten. Geektown gör alla trycksaker och digitala produktioner för projektet, allt från flyers till webbplats. 2015 påbörjas projektet på allvar, och allt marknadsföringsmaterial håller på att ta form just nu – idag har vi möte om webbplatsens utformning.
Read More ›

The true story

0
3691
0
TRE PERSONER, EN VISION Geektown kommunikationsbyrå var född. Det var visionen som väckte Geektown till liv och det är efter dessa mål som vi geekar arbetar efter. Geekarna är Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson.Det var ett frö som sakta grodde till att bil Geektown. Sökandet efter den bästa arbetsplatsen med de bästa förutsättningarna till att lyckas som företag. Vad är den hemliga ingrediensen? Vi förstod snabbt att en nyckel till framgång är att bygga upp sitt företag, ta sig tid till värdegrunderna och bygga på en långsiktig plan. Vi ville alla skulle flytta in i Geektown. Det är också därför vi inte har några kunder, vi har invånare. GEEKTOWN Som vi ser det lever vi alla mer eller mindre i ett eget Geektown. För oss handlar geek och Geektown om att göra sitt bästa, vara specialist på sitt område, vara ödmjuk och påläst. Det handlar om att vara öppen och intresserad av andra människor på alla plan, det handlar om att följa sin passion. Det handlar om att vara ödmjuk men också att agera. Geek- town ska vara en stad du kan applicera vart som helst på kartan, världen över och vara en plats var du alltid känner […]
Read More ›

CRM + CIM = Geektown

Under nästa vecka befinner sig teamet i Stockholm för möten med nya och befintliga invånare (kunder). CRM, Customer relationship management, har alltid varit en viktig del i Geektown, faktiskt innan vi visste att det fanns ett uttryck som kallades så. CRM beskrivs ofta som den affärsfilosofin som utvecklar affärsmässiga och långsiktiga relationer till lojala invånare (kunder). Vi jobbar utöver det också med CIM! CIM, Customer Involvement Management, handlar om att identifiera och utveckla möjligheter som gör att vi involverar invånarnarna (kunderna) i sin produkt- och affärsutveckling. Involveringen kan innebära att invånaren (kunden) blir en del av själva produkten, upplevelsen eller köpet. Ett exempel på företag som utnyttjat CIM är Nike som med sitt koncept NikeiD låter kunderna själva designa sina sportskor. Hos oss handlar det om att invånaren får vara med i hela utvecklingsfasen genom till exempel work shop och kreativ brief (underlag/research). Du får gärna höra av dig om du känner att vi skulle kunna hjälpa dig med något.
Read More ›

Vill du flytta in i Geektown?

Invånarna, som vi kallar Geektowns kunder, har blivit fler! Några av dem, som trivs i vår stad är COOMPANION / KFO / TILLVÄXTVERKET/ IOGT-NTO / ADECCO / FORUM FÖR LEVANDE HISTORIA / SVENSK KOOPERATION / RIKSBYGGEN / NOLIA LEDARSKAP & HR / ICE MUSIC / MUSIKENS MAKT / BRÄNDÖGRUPPEN / TED X KIRUNA / SPACEPORT SWEDEN / NORRLANDSOPERAN NO! / INTERNETBAY / NORRLANDS REKLAMSKOLA / LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET / FILMPOOL NORD / UNG SCEN NORR / A-METODIK / NORRBOTTENS MUSIKEN / KONSTMUSEET I NORR / UNG I TORNEDALEN / NORRBOTTENS HANDELSKAMMARE / LTU AFFÄRSUTVECKLING (FD. CENTEK) / FOLKETS BIO. Vill du också flytta in? Maila oss på hello@wearegeektown.se eller ring till oss på 070 395 76 40 (Kristin, 070 555 43 14 (Frida) eller 070 256 78 42 (Veronica).
Read More ›

Konsten att beröra (reklamfilm)

John Lewis reklamfilm för julen 2014. Klicka på LÄS MER för att se filmen.
Read More ›

Geektown jobbar med (i?) en kosmisk igloo

Idag arbetar vi med fantastiska Ice Music. Ice Music personifierar Sveriges förtrollande vintervärld och gestaltas av professionella musiker spelar på instrument gjorda av is. Se filmen för att få veta mer om projektet på Gültzauudden i Luleå, Swedish Lapland. Kliv in i konserthallen, en gigantisk kosmisk igloo, var orkestern pulserar i regnbågens alla färger. I en igloo nära dig, vintern 2014/15.
Read More ›

Svenskarna och Internet 2014 – en digital folklighet

En ny undersökning visar att internet blivit mainstream och sociala medier är allt mer accepterat. 12,9 timmar per vecka lägger vi ner på vårt liv online – som är allt mer integrerat i det ”riktiga livet”. Läs mer om svenskarnas vanor online 2014! 
Read More ›