MENU

STUDIO GEEKTOWN PRESENTERAR: HEY MACARENA!

En lite ovanlig vanlig dag på byrån, fotografering/inspelning med Frida och Veronica för Myrornas rikskampanj True 90´s.
Read More ›

Nu slipper du vara konkret

140 tecken på Twitter kan snart vara ett minne blott. Det krävs faktiskt en hel del skicklighet att få ner det man vill säga till så få tecken. Men har också konkretiserat vårt sätt att kommunicera. Är det till vår fördel eller nackdel? Läs mer: ”Twitter is reportedly ditching the 140 charcter limit”. 
Read More ›

Viral kampanj för Myrorna

Det är roligt att se att kampanjen som vi gör tillsammans med Myrorna har fått spridning under hashtaggen ‪#‎true90s‬. ‪#‎viral‬ ‪#‎90tal‬ ‪#‎secondhand‬ ‪#‎myrorna‬ ‪#‎kampanj‬
Read More ›

Geek Academy: ”Så jobbar Geektown i sociala medier”

Igår föreläste vi för sociala företagare, främst om Geektowns strategi i sociala medier (personligt och varumärkescentrerat) och gav feedback på företagens egna Facebook-sidor, som steg 2 av 2 i en föreläsningsserie tillsammans med Coompanion Nord. ‪#‎coompanion‬ ‪#‎generationkooperation‬‪#‎utveckling‬ ‪#‎stödstruktur‬
Read More ›

Geektown stärker kooperationen långsiktigt i europeiskt nätverk

Tillbaka från Italien och många erfarenheter rikare. Vad vill Geektowns AD Frida Larsson förändra i fråga om den svenska kooperationen? Och vad har hon att säga om det långsiktiga arbetet som krävs för att nå den yngre målgruppen? På bilden: Frida träffar Maria Ubarretxena, borgmästare i staden Mondragon, Spanien. I Mondragon är 80% av alla företag kooperativa. De är främst kooperativ inom industri och innovation. Frida Larsson, AD på Geektown: ”Under en veckas tid har jag har arbetat och nätverkat tillsammans med deltagare från hela Europa för utveckla det kooperativa nätverket. Detta nätverk ska visa hur kooperativet kan öka företagarnas möjligheter till framgång. Det är också viktigt för att få fler kooperativ att samarbeta, som också ingår i kooperativets grundläggande värderingar. Så gott som alla länder har problem med förståelse för den kooperativa modellen bland unga. Många deltagare ser att ungas värderingar överensstämmer med kooperationens men unga saknar kunskaper och kännedom om den kooperativa modellen och har därför också svårt att fördelarna. Några av länderna går i täten,t.ex. Kroatien och Polen, och jobbar med proaktivt för att få med den unga generationen. Här är kooperativa ungdomsprojekt är vanliga och är ett sätt för unga i tidig ålder vara aktiva i kooperativ och lära sig om entreprenörskap. Några […]
Read More ›

Kreativa metoder för dig och ditt team

Känns det som att det är lite för mycket måndag idag? Har teamet kört fast? Då kanske några kreativa metoder kan vara lösningen. 1. Brainstorming: Walt Disney-metoden Vi älskar brainstorming och Walt Disney metoden är en enkel teknik som alla att delta i. Det handlar om rollspel med tre sidor av Disneys personlighet. Enligt Robert B. Dilts, ”var det faktiskt tre olika sidor av Walt. Drömmaren, realisten, och förstöraren”. Så vad kännetecknar de tre karaktärerna? Drömmaren: är en subjektiv och entusiastisk individ. Hens uppgift är att tänka på det perfekta sättet att svara på den givna utmaningen. Den typiska fråga för en drömmare är:”Vad kan jag göra om allt är möjligt?” Realisten är den pragmatiska och praktiska tänkaren som vill förverkliga drömmare idéer. Hens ledande fråga är:. ”Hur kan jag gör det? Förödaren agerar domare och utmanar idéer och ger positiv feedback. Hen måste ta itu med frågan: ”Vad kan gå fel?”. I rollspel går du igenom de olika rollerna, antingen på egen hand eller i grupp. Tillbringa alltid ca 15 minuter i varje roll och gör flera varianter. Antalet iterationer ställs i förhållande till den detaljnivå som du vill undersöka djupare. 2. Empathy Map – kartläggning av empatiska egenskaper i förhållande till vetenskapliga resultat Vi […]
Read More ›

Geektown vill förmedla framtidstro

Geektown har fått i uppdrag att utveckla en ny webbplats för Älvsbyns fastigheter, det kommunala bostadsföretaget. Den förväntade effekten av den nya webbplatsen är att den ska kommunicera framtidstro med hjälp av ett modernt formspråk. På så sätt ska den också tydligt kunna informera och inspirera invånare och blivande invånare att se Älvsbyn som en attraktiv kommun att bosätta sig i.
Read More ›

Geektown börjar jobba med Myrorna!

Myrorna släpper idag nyheten vi hållit på ett tag: Myrorna <3 Geektown = Sant! Idag lanseras den första kampanjen som vi gör tillsammans. Den är kul! #myrorna #millenials #kampanj#reklam #byråliv 
Read More ›

Ice Ice Baby!

Idag startar vi arbetet med årets Ice Music! Ice Music fångar det bästa med den magiska norrbottniska vintern: livemusik i en igloo. Just nu uppstartsmöte och planering inför säsongen 2016 i Geektown.
Read More ›

Road trip: Italien!

Arrivederci, ora vado in Italia! Idag åker vår AD Frida Larsson till Bologna och Milano i Italien för att tillsammans med HSB representera Geektown och Sverige på ett möte med European Young Co-operators Network. På träffen ska Frida också presentera kooperationen i Sverige, hur de kooperativa organisationerna arbetar, samt statistik, olika kooperativa modeller, historia och nutid osv. Arrivederci a presto!
Read More ›

”Geektown är grymt duktiga!”

”Att jobba med Geektown var en självklarhet. Deras drivkraft, kreativitet och engagemang har varit otroligt. Vi träffades i Austin, Texas och tyckte redan då de var intressanta. Det visade sig att den känslan var rätt: samarbetet har gått över förväntan och vi tycker att de är varit grymt duktiga. De är, precis som vi på Stendahls, riktiga nördar och vi ser många möjligheter till vidare samarbete”. – Fredrik Adlemo, Account Manager, Stendahls.
Read More ›

Många nyheter i höst

Nu är vi tillbaka efter en intensiv planeringshelg i swedish lapland. Hösten kommer innehålla många nyheter: några större invånare som flyttat in, en ny lansering, en jobbresa till Italien och nya samarbeten. Vilken trevlig start efter semestern – dessutom drar den internationella matmarknaden in i stan idag. Välkomna till en spännande höst!
Read More ›

Nytt uppdrag i Göteborg

Nu är Geektown förevigade hos #Stendahls i Göteborg. Vi har jobbat tillsammans i en (grym!) vecka och har gemensamt arbetat fram ett grundläggande koncept för en framtida digital tjänst för en ny kund (invånare). Geektown+Stendahls=❤
Read More ›

Hur lyckas du med content marketing?

När man hör frasen content marketing kan det vara svårt att greppa vad det exakt handlar om. Översättningen från content till innehåll går rätt snabbt, men sen då? Vad ska man göra med innehåll och var? ”Content marketing är all kommunikation som bjuder målgruppen på något värdefullt. De egna medarbetarna är en väldigt underutnyttjad kanal. Alla kan inte producera längre texter, men alla kan bjuda på några goda råd. Många medarbetare är ute på nätet och kommenterar sin dag på jobbet och vad de kan. Istället för intranät med masskommunikation skulle man kunna ge sina medarbetare mycket mer riktad information, och göra fler till externa innehållsambassadörer. Betrakta alla medarbetare som en redaktionell resurs”, säger Christofer Fager i en artikel på Internetworlds webbplats. Innehållsambassadörer, enkelt! Eller? Företag har använt sig av metoden rotation curation under många år nu var de anställda tar över företagets konto en vecka i sänder. Man får se mångfald och bredd. Problemet uppstår när någon inte är en så bra ambassadör (handböcker och regler till trots). De uppdaterar inte nog ofta, lägger ut orelevanta bilder eller skadar varumärket på ett eller annat sätt. En lösning kan vara att företaget har en person med huvudansvar som gör inblicksbilder i verksamheten, […]
Read More ›

Nästa vecka jobbar vi i…

HEJ! Nu är vi tillbaka i Geektown och produktionen går på högvarv. Nästa vecka jobbar vi i en stor svensk stad med en ny spännande invånare (mer om det snart!) och nu gör vi klart allt inför den bästa festivalen av alla festivaler, Musikens Makt. Vi inleder också några projekt i veckan och inleder några nya jobb med uppstartsmöten. Så, till alla nya – och gamla – invånare, välkomna till Geektown!
Read More ›