MENU

Marita Ulvskog i Luleå

Idag träffar vi Marita Ulvskog och diskuterar såväl regionala frågor som internationalisering. Niklas Nordström, kommunalråd, bjöd in Marita till ett samtal om den kreativa näringarna i Luleå eller ska vi kanske säga det ”kulturella stålet”, eftersom Marita är Europarlamentariker (S) och ledamot i industri och miljöutskottet. I hennes arbete ingår även frågor kring den digitala marknaden i Europa. Vi berättade om Luleås duktiga företagare, om internationalisering, om Austinplanerna, om konflikter mellan besöksnäring och gruva och vindkraftverk. Vi fick höra om vikten av nätneutralitet, om varför det är viktigt att sitta i både miljö och industriutskott så man kan balansera dessa båda intressen. Med på bild Kristin och Praktikant-Mikaela.
Read More ›

Nominerade till Årets Magmakvinna!

0
3622
0
Nominerade till Årets Magmakvinna! Rösta på oss genom att skicka ett mail till: anki@ordlina.se innan den 20 april! Motivering: ”Geektown är engagerade, street¬smarta formgivnings-nördar, kreativa strateger och modiga marknadsförare. De driver och äger Geektown, en kommunikationsbyrå i Luleå och de är övertygade om att ett team med individer som arbetar tillsammans är starkare än en person som arbetar ensam. De kooperativa principerna, solidariet, lika värde, jämställdhet och långsiktig hållbarhet har visat sig vara viktiga delar i Geektowns framgång och visar på en modern och nytänkande företagskultur. Lika stolta över deras bakgrund från Tornedalen och Norrbotten, lika glada är de över de framgångar de skördar i Sverige och Europa. Geektown har på kort tid blivit kända och etablerade i och utanför länet pga av deras aktiva arbete med regionsförbättrande insatser”.
Read More ›

Geektown vill jobba regionsstärkande

0
3082
0
PRESS. ”De startade Geektown kommunikationsbyrå 2011. Sedan dess har det gått fort. Förra året fick de brons i European Design Award. I år är de nominerade igen”. – Vi vill växa, säger Veronica Ruthberg. Inte bli den största byrån, men den bästa. Vi vill jobba med samhällsengagerade företag, små och stora företag som vill förändra världen. Gärna med regionstärkande projekt i Norrbotten. Vi ser oss som ambassadörer för Norrbotten. Läs mer >
Read More ›

Frida avslöjar Geektowns framgångnycklar

0
3119
0
Frida Larsson jobbar på Geektown kommunikationsbyrå Frida Larsson gick mediedesign under åren 2008-2011. Idag jobbar hon som Art director och är delägare på Geektown kommunikationsbyrå. – Jag påverkar min arbetssituation eftersom jag har möjlighet att styra företagets riktning och vilka uppdrag vi arbetar med, säger Frida Larsson. Läs mer > 
Read More ›

Visit Luleå flyttar in!

Visit Luleå och Geektown har ingått i ett längre samarbete kring textproduktion. Just nu producerar vi tillsammans Luleås sommarguide för besökande turister.
Read More ›

Brändögruppen flyttar in!

Vi är glada att berätta att Brändögruppen precis flyttat in i Geektown! Brändögruppen är ett samlingsnamn för ett antal företag och varumärken som arbetar med mötesindustri och turism i Luleå med omnejd. Vi ser fram emot samarbetet och den utvecklingspotential vi ser i varumärket. Välkommen till Geektown!
Read More ›

Pressmeddelande: Luleåföretag nominerade till stort europeiskt designpris

LULEÅ 2014-03-27 Luleåföretag nominerade till stort europeiskt designpris Geektown kommunikationsbyrå, Luleå, är nominerade till EUROPEAN DESIGN AWARDS, för andra året i rad. Det innebär att de är bland de främsta topp 15% i designbranschen i Europa. Tävlingen avgörs i Köln, Tyskland den 24 maj. Geektown vann brons i tävlingen 2013, för kreativt säljmaterial för Norrbotten NEO. I år hoppas trion på vinst, gärna guld eller silver i tävlingen. The European Design Awards, även känd som ED-Awards, är en årlig tävling var europeiska designers väljs ut för framstående arbete inom kommunikationsdesignområdet. ED-Awards är ett gemensamt initiativ av designtidningar från hela Europa och stöds av International Council of Communication Design. ED-Awards bedöms av en panel bestående av representanter (journalister och designkritiker) från femton europeiska designtidningar, varav svenska Cap&Design är en av dessa, och de vinnande bidragen publiceras dessutom i ED-Awards katalog. Kontaktpersoner: Frida Larsson Art Director Geektown 0705554314 Veronica Ruthberg Creative director Geektown 0702567842 Kristin Lindqvist Projektledare Geektown 0703957640
Read More ›

SXSW: Trender 2014.

0
3150
0
Många på SXSW snackar de senaste trenderna, men hur kan de sammanfattas? Så vi håller vi oss ”top of mind” för våra kunder? Hemligheterna inom contentmarketing är: 1 . CHOCK OCH BÄVAN Du måste vara först och fantastiskt . Hitta en omättad nisch. Aggressiv strategi baserad på nyckelorden. Sluta aldrig. 2 . LÅNA EN STÖRRE PIPELINE Sponsras innehåll Newsjacking Native adverstining Brandscaping Influencemarketing (hett just nu) Influencemarketing Förmågan att lådan och dela innehåll har demokratis inflytande. Flytta innehåll! Det finnas de nyckeln. Richard Schoble är ett perfekt exempel på detta. 6 sekunders video, Vine. Pintrest Infographics Se över ditt innehåll! 3 . RITE Relevant, Interesting, Timing och Entertainment. Relevant, Intressant , Rätt timing och underhållning. Av dessa fyra är underhållning mest rele! Chipotle, är en amerikansk restaurangkedja att ha koll på, som en ledande aktör, de marknadsför sig med hjälp av en av Coldplay låtar, som sjungs av Willie Nelson. Låten delades och laddades hem gratis, 4 miljoner gånger Deras värde har aldrig varit högre. Idén om underhållning , är hela tiden topranking artikeln : “Travoralitized is” på Slate . Detta är ingen nyhet , men den är underhållande! ”Hur kan vi bli mer underhållande den här veckan än den förra”, […]
Read More ›

SXSW: Be more human.

0
4367
0
”South by”, som konferensen vi besöker heter i folkmun hålls i Austin, Texas. Jag har inte sett mycket av landsbygden i Texas, men jag föreställer mig att det ser ut precis som i filmen Lawless från 2012 med Tom Hardy och Shia Beauwulf i huvudrollerna. De bor i den lilla staden Franklin på landsbygden, åker bil på sandiga vägar och är riktiga gangsters, bovar och banditer. “It is not the violence that sets men apart, it is the distance that he is prepared to go”, säger Hardys karaktär Forrest som fångar en speciell känsla. Texas är shotguns and moonshine. Uthållighet. Evig kämparglöd. Och det fångar också entreprenörens själ. Motgångar som möter medgångar. Fallgropar och fallskärmshopp. Kallsupar och varma vindar. Tidiga morgonar och nattjobb med skrivbordslampan som enda kompis. Det finns något antiromantiskt som vilar över Texas. ”If you’re not careful you can die of FOMO [fear of missing out] at SXSW, so you just have to go with being present,” berättade Matt Mullenweg, CEO på Automattic Inc., som b. la står bakom blogg- och webbportalen WordPress. Under årets konferens var det många som höjde på ögonbrynen och undrade: Har SXSW blivit för stor för sitt eget bästa? Som debutant vet […]
Read More ›

Content Shock

0
3100
0
Session: CONTENT CHOCK – Radisson Austin Mark W Schaefer, businessgrow.com Framtiden är här, Mark säger, och trenderna skämtar han, är kattselfies. Två trender som slås ihop, kattvideos och selfies. Brochyrer är internets förfader säger Mark, ta bilderna, ändra inget men gör en webbsida av det säger han. Digital revolution, just nu är vi på steg 4. Vi vill hjälpa och bemöta människors behov. Utility and service in focus, but there is a problem, when you reach the edge of each revolution – you get to a problem, people are figuring it out – content, where to go from here is key! Just nu ser man trender som visar på att under de senaste 2 åren har man sett att innehållet fördubblats bara på de åren. 2020 kommer vi ha mer innehåll, en ökning på 600% för att vara mer exakt. Equivalent of six internets, säger Mark. Selfies och allt denna info kommer bestå av videomaterial och egenproducerat innehåll. Content consumption ökar ständigt, amerikaner är ser på innehåll, content, 10 timmar per dag. Vi tar vara på innehåll, content, överallt. I bankkön, hos läkaren – överallt. We are starting to get filled up! säger Mark. Contentconsumption has always gone up since […]
Read More ›

Resedagbok: #baconnumber

0
3115
0
Sociala medier och sammanlänkning mellan människor, det är kärnan varför sociala medier fungerar och är så framgångsrikt. Det har gått 20 år men #baconnumber är fortfarande populärt. Det är som Arsenio Hall för underhållningsbranschen. Kevin Bacon snackar om fenomenet SixDegrees. Lance Youvenof, diskuterar tillsammans med dem. Genom internet spelar Sixdegrees som startade när internet var ungt, och visade hur vi människor vill vara sammanlänkade (connected). Om vi alla är sammanlänkade, så får det mening och får mer fokus. ”Its always a Kevin Bacon thing”. 1997, PCmag, hade en referens redan då till spelet och det är anpassningsbart – även till vår tid 2014. Det är en idé – säger Kevin Bacon, men det går inte att köpa eller hålla i handen – det är en idé. En idé med djup mening. Det handlar också om sociala medier, framgångsfaktorn bakom sociala medier är just sammanlänkningen av åsikter och människor. It works because it is a such a strong social premise, säger Lance. Thats why presists. And the excellent actorcarrier of Kevin Bacon. Kevin Bacon: Practical use of the game: I forget if I worked with someone or not. Alot of actors cycle their way through the Following Bacon says. Ill check […]
Read More ›

Resedagbok: Neil deGrasse Tyson

0
3581
0
Hold on to your curiosity!  Var nyfiken, oavsett hur gammal du är säger Neil deGrasse Tyson. Byt ut ordet belive mot ordet question. Det förändrar ditt liv, säger Tyson. Probe what is true in the world! Be aware of the consequenses of always thinking BELIVE instead of QUESTION. ”Why does Santa exist?” may be the question of your kids. There is a slice of your life, where your parents lie to you. I dont want to lie to them, but I talk to them. How do you know it was the toothfairy he asks his daughter? He said ”I heard it was the toothfairy”. His daughter said, you told me it was the toothfairy. Question what you hear to be the truth. There is no physics in counting the number of things. It has been taught that way, think again. Search for life that we dont know it. How do we search for it? ”Its a pregnant rock, its a rock”. A smooth egg, is a rock born out of a smooth egg? Tyson asks. Curious man! Clone the GREAT teachers, they are the first to the clonemashine,  to get kids entisiastic about tecknology and let them break things! ”Carbon […]
Read More ›

Julian Assange på SXSW

0
3516
0
”Internet has merged with the internet, so the laws of the community, the civilian space, has come to apply, an military occupation of the internet is the result. Who wears the pants? The civilians? The media is behind some kind of restraint. There has been no significant respons, which is alarming”, says Julian Assange at #sxsw today. ”All of us have to something about this situation. We are all part of the state, whatever we like it or not. Manage what laws and activities are acceptable. A new body of polictics, have been evolving. People discuss what can we tolerate, what are our dreams. A new way of beeing is transforming and adapting with this is mind. Unpresidented theft of wealth, is taking place. Stealing information, knowledge is power so that is whats going on. Educating eachother at a speed that is unpresidented today. 20 year olds today are more worldly than generations before”. ”I dont get the purpotrator the heads up, since they then put a spin on it, due to the fact of they get time to spin it”.
Read More ›

Resedagbok SXSW, dag 3

0
3123
0
En regnig dag i Austin innebär perfekta förhållanden för föreläsningar och mingel inomhus. Träffade en interaktionsdesigner från Philadelphia i taxin på väg in till stan, som gillade Uncharted och var övertygad om att ”sodas are evil”. Träffade också en annan byrå, impakt, på Four Seasons och snackade kundrelationer tillsammans med dem i samband med en föreläsning som passande nog hette ”Fuck no!”. Allt handlar om att säkerställa bäst slutresultat för både byrå och kund. Nya sätt att tänka på och agera. Just nu sitter jag och väntar på Julian Assange och senare blir det diskussion med utvecklare av det spännade och revolutionerande konsollspelet Borderlands. Under SXSW blir vi översköljda av information, inspiration och intryck. ”Has SXSW become to big for its own good” diskuteras i lokalerna, och Austin bor vi pratar med flyr stan under invasiationen. Ändå har jag aldrig varit med om en känsla av att det är här och ingenstans annars världens elit inom design och innovation finns. En meet up hade varit optimal, men vilken ska jag välja, – det är SXSWs utmaning. Resultatet blir alltid en summa av 5 andra val som valts bort. Ständigt pågår det föreläsningar jag missar, och känslan av information jag missar […]
Read More ›

Resedagbok SXSW, dag 1 och 2

0
3095
0
SXSW. DAG 1. Nu är vi på väg. På resande fot har vi mellanlandat i Chicago och har ätit lite och druckit en kaffe. Alla medresenärer ser framemot veckan och vi har gemensamt planerat att försöka vara uppe ett bra tag till. Här i USA är klockan bara strax efter 16… och det är ljust ute. Eftermiddag i USA. Som tur gillar ju vi svenskar vårt kaffe. Vi träffade en humoristisk incheckningsman som fick oss att skratta och kroppsscannern i inceckningen var nåt nytt. Uppåt händerna sträck! Några filmer och spel har vi avverkat, och tar det lugnt vid gate C24 i Chicago just nu… i väntan på flyg till Austin Texas. Imorgon blir en ”ledig” dag för sightseeing och pass-hämting. Howdy yall!#luleasxsw #sxsw DAG 2. Idag insuper vi nya intryck, registrerar oss för våra interactive-pass, tittar en sista gång på vilka föreläsningar vi vill gå på (verkligen gå på, eftersom det går 5-10 stycken parallellt med varandra, hela tiden), vi pratar med amerikaner som är väldigt, väldigt trevliga, äter hotdogs på Franks (underbart gott) och sitter i vårsolen på Easy Tiger. Austin Rocks besöktes också. Mysfaktorn är hög idag. Går sov fortfarande staden, nu bubblar den av kreativitet, och snart kokar […]
Read More ›

Har du koll på M2M?

0
3108
0
B2B och B2C kanske du har koll på och har hört talas om. Men M2M? Maskin till Maskin (M2M) är en teknik som använder sig av både trådbunden och trådlös kommunikation för att kommunicera med andra likvärdiga enheter. Dessa enheter kan tex vara en sensor som registrerar en rörelse eller en mätare som registrerar ett värde och som är sammankopplade med ett nätverk (mobilnät, wlan, blåtand etc) till en applikation (mjukvara) som översätter och presenterar insamlad data till meningsfull information. Modern M2M kommunikation har tagit steget från sk ”one-to-one” kommunikation och är idag ofta sammankopplade system mellan enheter som förmedlar information som skall vara till hjälp för företag och privatpersoner. Den stora ökningen av datanätverk (mobilnät, wlan etc) har gjort det enklare och mer kostnadseffektivt att använda sig av M2M kommunikation, man behöver inte längre dra en kabel mellan sina enheter för att få in det data man efterfrågar. Detta har gjort att många företag och organisationer ser stora möjligheter till nya affärer och effektiviseringar. En tydlig trend är att producerande företag ser helt nya affärer komma upp när det gäller att erbjuda slutkonsumenten nya tjänster. M2M har funnits i olika former sedan datorerna gjorde sitt intrång, dvs långt innan […]
Read More ›

Nytt år, nya jackor (new merch)

0
3343
0
Ny merchandise i Geektown. Nya pins, t-shirtar och jackor i GEEKSTORE just nu. Snygg-garanti utlovas. #merch#merchandise
Read More ›

Stan växer!

0
2977
0
Adecco är nya invånare i stan! Välkomna till Geektown!
Read More ›

Rikskampanj inom kort!

Just nu jobbar med Coompanions nya rikskampanj som lanseras nästa vecka! Texter skrivs, facebooksidor programmeras och twitterflöden planeras. Spännande!
Read More ›

Våga!

Just nu jobbar vi även med VÅGA-projektet, var vår roll handlar om vara ett kreativt stöd i planeringen av ett event som kommer hållas i mars. I det ingår också att göra en playlist på Spotify!
Read More ›

”You rock”!

”Installationen är så otroligt häftig! Vi står här och förundras över bilderna på den. You rock”!  (The installation is so incredibly cool, we are in awe of the photos you sent us. You rock!) – Josefin Enström, projektkoordinator, TedxKiruna. Rock me!
Read More ›

Nytt år, nya kurser i Geek Academy

Luleå tekniska univeristet, vår stamgäst i Geektown har anlitat oss igen för en kurs i interaktionsdesign. De verkar gilla Geektown, och vill fortsätta bo staden. Kul, tycker vi såklart! Gratis glass till alla i Geektown idag!
Read More ›