MENU

Vem är din MVF (Most Valued Follower)?

SocialRank, är en start-up som lovar att hjälpa användare att hitta sin mest värdefulla, engagerade, och helt enkelt ”bästa” anhängare. Den ursprungliga produkten har utvecklats av Alex Taub och Michael Schonfeld som ett sidoprojekt under 2012, men de nyligen lämnat sina jobb vid Dwolla för att återuppliva projektet och förvandla det till ett verkligt företag. Just nu förser SocialRank topp 10 listor för tre typer av anhängare på Twitter. Den mest värdefulla avser i huvudsak det största kontot, medan den mest engagerade är den person som faktiskt interagerar med ditt konto och svarar på dina inlägg och det bästa är en kombination av de två, det vill säga, stora namn anhängare som faktiskt vill prata med dig. PROVA SOCIALRANK HÄR >
Read More ›

Inspirationsfredag: Acne

Vi startar idag en serie av berättelser om företag och företeelser som inspirerar oss. Först ut är Acne. Berättelsen om Acne börjar året 1997, med att designern Jonny Johansson (idag delägare, kreativ chef och designer av Acne Jeans) tog fram 100 par jeans med röda sömmar för reklambyrån Acne. Jeansen gavs bort till vänner, familj och kunder. Efter den marknadsföringskampanjen kom efter- frågan och historien som följer är näst intill en succé. Under tidigt 2000-tal skedde en stor dipp och Jeansen var nära på konkurs och reklamdelen gick med miljonförlust. Det resul- terade i en omstrukturering av hela kollektivet Acne och idag är alla delar inom koncernen fristående. Företaget anställde två nya vd:ar, Victor Press och Mikael Schiller. ”Ta fram en specialhelikopter, flyg med den över ett Grönlandsberg och kasta ut två jättetärningar på ett halvt ton var. Filma det hela och låt folk slå vad om var och hur tärningarna landar” (Sund, 2011). Exemplet ovan är ett samarbete mellan olika avdelningar i Acne koncernen och det var en reklam- kampanj inför lanseringen av en nätverks- och datorspelsajt. ”Metoden sammanfattar ganska bra vad Acne-företagen tror på: ”Branding by doing”. Alltså: Du definieras av vad du gör, inte vad du säger. […]
Read More ›

Bångstyrig tonåring?

0
4261
0
Idag jobbar vi vidare med vår invånare UNG SCEN NORR. Ung Scen Norr är Norrbottensteaterns bångstyriga tonåring – en ny teater för den unga publiken! Ung Scen Norrs mål inkluderar delaktighet och inflytande av unga och synliggörande av ungas verklighet genom scenkonsten. Geektown gör alla trycksaker och digitala produktioner för projektet, allt från flyers till webbplats. 2015 påbörjas projektet på allvar, och allt marknadsföringsmaterial håller på att ta form just nu – idag har vi möte om webbplatsens utformning.
Read More ›

The true story

0
4207
0
TRE PERSONER, EN VISION Geektown kommunikationsbyrå var född. Det var visionen som väckte Geektown till liv och det är efter dessa mål som vi geekar arbetar efter. Geekarna är Kristin Lindqvist, Veronica Ruthberg och Frida Larsson.Det var ett frö som sakta grodde till att bil Geektown. Sökandet efter den bästa arbetsplatsen med de bästa förutsättningarna till att lyckas som företag. Vad är den hemliga ingrediensen? Vi förstod snabbt att en nyckel till framgång är att bygga upp sitt företag, ta sig tid till värdegrunderna och bygga på en långsiktig plan. Vi ville alla skulle flytta in i Geektown. Det är också därför vi inte har några kunder, vi har invånare. GEEKTOWN Som vi ser det lever vi alla mer eller mindre i ett eget Geektown. För oss handlar geek och Geektown om att göra sitt bästa, vara specialist på sitt område, vara ödmjuk och påläst. Det handlar om att vara öppen och intresserad av andra människor på alla plan, det handlar om att följa sin passion. Det handlar om att vara ödmjuk men också att agera. Geek- town ska vara en stad du kan applicera vart som helst på kartan, världen över och vara en plats var du alltid känner […]
Read More ›

CRM + CIM = Geektown

Under nästa vecka befinner sig teamet i Stockholm för möten med nya och befintliga invånare (kunder). CRM, Customer relationship management, har alltid varit en viktig del i Geektown, faktiskt innan vi visste att det fanns ett uttryck som kallades så. CRM beskrivs ofta som den affärsfilosofin som utvecklar affärsmässiga och långsiktiga relationer till lojala invånare (kunder). Vi jobbar utöver det också med CIM! CIM, Customer Involvement Management, handlar om att identifiera och utveckla möjligheter som gör att vi involverar invånarnarna (kunderna) i sin produkt- och affärsutveckling. Involveringen kan innebära att invånaren (kunden) blir en del av själva produkten, upplevelsen eller köpet. Ett exempel på företag som utnyttjat CIM är Nike som med sitt koncept NikeiD låter kunderna själva designa sina sportskor. Hos oss handlar det om att invånaren får vara med i hela utvecklingsfasen genom till exempel work shop och kreativ brief (underlag/research). Du får gärna höra av dig om du känner att vi skulle kunna hjälpa dig med något.
Read More ›

Vill du flytta in i Geektown?

Invånarna, som vi kallar Geektowns kunder, har blivit fler! Några av dem, som trivs i vår stad är COOMPANION / KFO / TILLVÄXTVERKET/ IOGT-NTO / ADECCO / FORUM FÖR LEVANDE HISTORIA / SVENSK KOOPERATION / RIKSBYGGEN / NOLIA LEDARSKAP & HR / ICE MUSIC / MUSIKENS MAKT / BRÄNDÖGRUPPEN / TED X KIRUNA / SPACEPORT SWEDEN / NORRLANDSOPERAN NO! / INTERNETBAY / NORRLANDS REKLAMSKOLA / LULEÅ TEKNISKA UNIVERSITET / FILMPOOL NORD / UNG SCEN NORR / A-METODIK / NORRBOTTENS MUSIKEN / KONSTMUSEET I NORR / UNG I TORNEDALEN / NORRBOTTENS HANDELSKAMMARE / LTU AFFÄRSUTVECKLING (FD. CENTEK) / FOLKETS BIO. Vill du också flytta in? Maila oss på hello@wearegeektown.se eller ring till oss på 070 395 76 40 (Kristin, 070 555 43 14 (Frida) eller 070 256 78 42 (Veronica).
Read More ›

Konsten att beröra (reklamfilm)

John Lewis reklamfilm för julen 2014. Klicka på LÄS MER för att se filmen.
Read More ›

Geektown jobbar med (i?) en kosmisk igloo

Idag arbetar vi med fantastiska Ice Music. Ice Music personifierar Sveriges förtrollande vintervärld och gestaltas av professionella musiker spelar på instrument gjorda av is. Se filmen för att få veta mer om projektet på Gültzauudden i Luleå, Swedish Lapland. Kliv in i konserthallen, en gigantisk kosmisk igloo, var orkestern pulserar i regnbågens alla färger. I en igloo nära dig, vintern 2014/15.
Read More ›

Svenskarna och Internet 2014 – en digital folklighet

En ny undersökning visar att internet blivit mainstream och sociala medier är allt mer accepterat. 12,9 timmar per vecka lägger vi ner på vårt liv online – som är allt mer integrerat i det ”riktiga livet”. Läs mer om svenskarnas vanor online 2014! 
Read More ›

Skolforum 2014

CASE. 2014 års Skolforum är över. Två intensiva dagar med över 180 seminarier och 110 utställare är över. Cirka 7050 personer besökte årets möte, vilket är en ökning jämfört med förra året! Forum för levande historia ringde oss idag och berättade att vår installation som vi tillverkat för dem och som användes under Skolforum hade varit lyckad och att de hade varit väldigt nöjda med resultatet. Vi hade förstått deras behov väl genom att samtidigt som vi skapade något nytt och annorlunda som drog blickarna (och besökarna) till sig sammanföll den också väl med övrigt material i montern som skapade den helhet de eftersträvat. Vi ser nu fram emot nya samarbeten (bilder kommer).
Read More ›

Hemlig invånare flyttar in!

SKEPP O´HOJ! Vi kommer lastade med väldigt glada nyheter som vi måste vara väldigt tysta om fram till slutet av november… Det kommer betyda mycket för Geektown och vi är vi är jätteglada för förtroendet!
Read More ›

Ice Music väljer Geektown!

Geektown har glädjen att meddela att vi fått förtroendet att vara Ice Musics kreativa byrå. Ice Music personifierar det arktiska Sveriges förtrollande vintervärld – en ny konstform var professionella musiker spelar på instrument gjorda av is – ICEstruments. Kliv in i konserthallen, en gigantisk kosmisk igloo, var orkestern glöder och pulserar i regnbågens alla färger. Fascineras av det krispiga och kraftfulla ljudet – isens röst.  Ice Music har under föregående år nått en nationell såväl som internationell publik. Press från hela världen har också uppmärksammat iskonserterna i igloon på Gültzauudden i Luleå. – Vi tycker det är otroligt roligt att få vara med och utveckla regionen och vara med och sätta Luleå på världskartan, säger Kristin Lindqvist, projektledare, Geektown. Kom och upplev magin med Ice Music, vintern 2014-15 på Gültzauudden i Luleå, Swedish Lapland – Sveriges nordligaste destination. Foto: Linda Snäll och Marco Santini.
Read More ›

Möt människorna bakom myten

KREATIVT KONCEPT. Forum för levande historia är en myndighet under kulturdepartementet med kontor i Stockholm. De har kontaktat oss för att arbeta med några av deras projekt. Forum för levande historias huvudsakliga mål är att arbeta med projekt som främjar demokrati, tolerans och alla människors lika värde. Ett av projekten vi har varit involverade i är ”Vi är romer”, en utställning berättar om romers vardag och historia. Om 500 år av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik, och framtidshopp. Utställningen är producerad av Göteborgs stadsmuseum och utvecklad i samarbete med Forum för levande historia. Geektown har i arbetet ansvarat för grafisk produktion och idéarbete. Läs mer > Foto: Maja Kristin Nylander
Read More ›

Austin nästa!

AUSTIN. Idag lyssnar vi till Ann-Christine Langselius, VD på MG Invest i Austin, Texas som berättar möjligheterna att börja arbeta med  den amerikanska marknaden och vad som händer i Austin. Geektown medverkade tidigare i SXSW, en av världens största konferenser för interaktionsdesign, film och musik och vi vill gärna utveckla samarbetet med affärskontakter i Austin för att ytterligare utöka vår internationella kundkrets. Idag, 11:30 på Luleå Science Park.
Read More ›

Samtal med stadsministern gav resultat

0
3548
0
UTVECKLING. Den 8 augusti fick Geektowns delägare möjligheten att samtala med Sveriges nya stadsminister, Stefan Löfven under socialdemokrateras dag under Stora Nolia i Piteå. Vi fick då möjligheten att lyfta den ekonomiska föreningens, många gånger, utsatta situation. Därför är vi nu glada att  Stefan Löfven i sin regeringsförklaring lyfter fram att lagen om ekonomiska föreningar ska moderniseras. Redan 2010 kom utredningen En ny lag om ekonomiska föreningar SOU 2010:90 fram med ett förslag på en lag som skapade förutsättningar för fler jobb och tillväxt i en sektor med cirka 65 000 anställda. De flesta remissinstanser var positiva till förslaget. Men ingenting har sedan dess hänt, utan allt har förblivit vid det gamla. Coompanions ordförande Gordon Hahn: – Kooperativa företag som drivs i ekonomiska föreningar behöver en ändamålsenlig och modern lagstiftning som stimulerar till tillväxt och nya jobb, säger Gordon Hahn. Jämfört med övriga Europa drivs en betydligt mindre del av välfärdsproduktionen i Sverige av kooperativa eller idéburna företag. Andelen i Sverige är bara några få procent av den totala välfärdsproduktionen i privat regi. Därför är det glädjande att kooperativa verksamheter genom en moderniserad lagstiftning kan ges bättre förutsättningar att utgöra ett alternativ i välfärden. Vi hoppas nu på en förändring för den ekonomiska föreningen, så […]
Read More ›