MENU

Laponia

Invånare: Laponiatjuottjudus, det samiska namnet för Laponiaförvaltningen, har som uppdrag att förvalta och driva världsarvet Laponia. Laponia är utsett till natur- och kulturvärldsarv av Unesco och består av ett område på 9400 km² i norra Sverige. I uppdraget ingår att driva Naturum Laponia, ett besökscentrum med utställningar om områdets natur och kultur. Naturum Laponia ligger i direkt anslutning till fyra nationalparker, två naturreservat och flera samebyar. Uppdrag: Att förstärka helhetsupplevelsen för besökare på Naturum Laponia genom ett identitetskoncept för platsen och utställningen Naturum Laponia. Uppdraget har innefattat originalproduktion för trycksaker, kreativa lösningar både i produktion och i navigering, illustrationer, materialval till navigeringslösningen samt produktion av densamma, konsultation i den grafiska formgivningen och val av papper. Utmaning: Utställningen Naturum Laponia består av olika delar, exempelvis Vårt Laponia, Åtta årstider och Renens landskap. Utställningsmontrarna liknar varandra i färg och struktur. Därför kunde besökare ha svårt att orientera sig i utställningen som helhet och få en lustfylld upplevelse. Utmaningen blev att skapa en pedagogisk och funktionell utställningsguide och navigering. Vad vi gjorde: Geektown producerade flera trycksaker för utställningen, en utställningsguide på tre språk (lulesamiska, svenska och engelska), aktivitetsfoldrar och frågeformulär för barn (lulesamiska, nordsamiska och svenska), samt en ny navigering för att skapa […]
Read More ›

Laponia

Invånare: Laponiatjuottjudus, det samiska namnet för Laponiaförvaltningen, har som uppdrag att förvalta och driva världsarvet Laponia. Laponia är utsett till natur- och kulturvärldsarv av Unesco och består av ett område på 9400 km² i norra Sverige. I uppdraget ingår att driva Naturum Laponia, ett besökscentrum med utställningar om områdets natur och kultur. Naturum Laponia ligger i direkt anslutning till fyra nationalparker, två naturreservat och flera samebyar. Uppdrag: Grafisk identitet för aktivitetsfolder och frågeformulär för barn (på tre språk: lulesamiska, nordsamiska och svenska). Vad vi gjorde: Den utställningsguide vi gjort för Laponia låg till grund för ett koncept med en barnfolder med uppgifter och frågor för utställningens yngre besökare. Geektown har gjort en folder i storlek 90×90 mm, ett format särskilt framtaget för att tilltala barn. Aktivitetsfoldern har ett stansat hål så att den enkelt kan hängas runt barnets hals med ett skinnsnöre, utvalt för att matcha både koncept och plats. Det tillhörande frågeformuläret går att placera i folderns mitt och vika över kanten. På så vis kan barnen enkelt ta med sig aktivitetsfolder och frågeformulär på sitt besök genom utställningens olika delar och samla svar på de 10 uppgifterna. Geektown har skapat en lekfull formgivning med enkla illustrationer i samma […]
Read More ›

ÄLVSBYNS KOMMUN, Koncept Luleå Airport

Invånare: Älvsbyns kommun, Sveriges till ytan 56:e största kommun av 290 st. Uppdrag: Göra ett kreativt kommunikationskoncept på Luleå Airports gate 2, för att förstärka vad som är bra i Älvsbyn kommun, både för boende inom Swedish Lapland, samt för nationella och internationella resenärer. Vad vi gjorde: Älvsbyn ligger i en dalgång, som en pärla intill älven, omgivet av bland annat Lillkanisberget och slalombacken Kanisbacken. För att visualisera platsen och dess möjligheter skapade Geektown tre miniatyrer av Älvsbyn. Första miniatyren föreställer Kanisbacken som vi byggde upp från grunden efter att varit på plats för att få med specifika detaljer och byggnader från backen. Miniatyren lyfter en dag i slalombacken med korvgrillning, små slalomåkare och andra vinteraktiviteter backen kan erbjuda. Den andra miniatyren hade som uppdrag att visualisera och förklara destinationen Älvsbyns slogan, Älvsbyn – Norrbottens pärla. Den tredje miniatyren föreställer älven och är en scen där alla årstider och dess skiftningar fångats, från vinteris till islossning, från sommarens fisketurer till höstens sprakande spektra av färger. Ett flertal aktiviteter och upplevelser relaterade till de fyra årstiderna synliggörs genom otroligt detaljrika miniatyrer handmålade med stor precision. Allt ifrån bärplockare och turister till små abborrar och harar. För att attrahera internationella besökare och […]
Read More ›

Älvsbyns kommun, Koncept Luleå Airport

Invånare: Älvsbyns kommun, Sveriges till ytan 56:e största kommun av 290 st. Uppdrag: Göra en varumärkesstärkande platsmarknadsföring för Älvsbyn på Luleå Airports gate 2, för att förstärka vad som är bra i Älvsbyn kommun, både för boende inom Swedish Lapland, samt för nationella och internationella resenärer. Utmaning: Att marknadsföra destinationen för både norrbottningar och utländska besökare, lyfta vad som är aktuellt i Älvsbyn och vad som finns att vara stolt över i Norrbottens pärla – samt att lyckas göra detta på de få korta sekunder som finns att fånga resenärers uppmärksamhet på en flygplats. Vad vi gjorde: Genom att utgå från platsens och varumärkets bra egenskaper och förstärka dessa ville vi attrahera besök och åstadkomma en positiv utveckling i synen på platsen. Genom en positiv förstärkning skapas framtidstro, möjligheter för Älvsbybor att känna stolthet och bli lojala ambassadörer för destinationen. Vi gjorde ett kreativt koncept i form av tapetserade väggar som placerades strategiskt i fokus på flygplatsens gate 2. Vi valde att utforma korta kärnfulla texter med oväntat innehåll, för att lyfta destinationen på nya oväntade sätt och för att hinna fånga resenärers uppmärksamhet. För att förstärka det kreativa konceptet valde vi att lyfta upplevelsen av destinationens sevärdhet Storforsen på […]
Read More ›

Spelet Luleå <3 Sommar

Invånare: Egeninitierat projekt av Geektown kommunikationsbyrå med huvudpart platsvarumärket Luleå. Medverkansparter var HSB Norr, Kulturens Hus Luleå, Nordiska Bil, Swedbank & Agio, samt materialsponsor HS Copy. Uppdrag: Ett kreativt koncept för mötesplatsen Södra Hamnplanen i Luleå, i form av ett klassiskt brädspel i storformat. Vad vi gjorde: Från Geektowns kontor har vi utsikt mot Södra Hamnplan i Luleå och varje dag såg vi Södra Hamnplan växa fram till ett fint ställe att mötas på. Det gav oss idén om ett kreativt koncept för att förstärka Södra Hamnplanen som mötesplats. Vi ville skapa en gratis upplevelse. Det vi gjorde var ett klassiskt, extra stort brädspel för två olika målgrupper. Dels unga vuxna i Luleå, 9 – 30 år, dels turister och besökare i alla åldrar, både internationella och nationella. Spelidé, spelplan, spelpjäser och tärning konstruerades av Geektown. Innehållet bestod av aktiviteter, roliga fakta om Luleå och utmaningar som spelaren kunde lösa ensam eller tillsammans med sina medspelare. Spelet gick att spela på svenska eller engelska och skulle inte enbart vara något kul att göra med kompisar eller familj, utan också bidra till stadsmiljön och förstärka varumärket Luleå. Förutom konstruktion och genomförande av spelet skapade vi även en marknadsföringsplan. Namnet på spelet […]
Read More ›

Myrorna

Rikskampanj för Myrorna, ett företag inom detaljhandeln i Sverige. Myrorna säljer second hand. Geektown kontaktades för att göra en kampanj för att locka den yngre målgruppen, ungdomar och millenials (18-34+) till butikerna under de mest köpintensiva helgerna i september och oktober 2015. Valet föll på ett 90-tals inspirerat koncept, SO TRUE 90´s by Myrorna, som sammanför nuvarande modetrender med målgruppens behov. 90-talet är stort just nu och något vi har tagit fasta på i denna kampanj med humoristiska undertoner. Kampanjen har fokuserat på displayer i butik, Facebook och Instagram samt playlist för sociala medier och butik. På Instagram har även en ny metod använts med bilder i storformat, instagrids, uppdelade i 9 resp. 6 delar, för att nå målgrupp och sticka ut i flödet. Med kampanjen ”Get your true 90´s style hos Myrorna” fångade Geektown upp en trend som verkligen kan förverkligas hos Myrorna. Den riktade sig mot en ung och trendkänslig målgrupp i hela sitt utförande. Kampanjen var smart genomtänkt för att fungera såväl i butik som på sociala medier, både i uttryck och i användarvänlighet. Geektowns kreativitet och lite underfundiga uttryck gav kampanjen ett modernt anslag som kändes kul, inspirerande och aktuellt. Den var lätt att ta till […]
Read More ›

Triumf

Almi Företagspartner Nord, Luleå tekniska universitet, Umeå Universitet, Norrbottens läns landsting och Region Västerbotten medverkar i ett projekt som ämnar att hjälpa små och medelstora företag till en tillväxtresa under en 8-12 månaders period. Det innefattar hållbart företagande och internationalisering; digitalt och innovativt ledarskap; innovation och produktutveckling. Geektown har skapat en mer affärsmässig grafisk identitet för projektet som andas framtid och förhoppningar. Geektown har även producerat olika identitetsbärare som broschyr, presentation, mallar, roll ups m.m.
Read More ›

Anne Frank utställningen – Forum för levande historia

Tillsammans med vår invånare Forum för levande historia, har vi i slutet av 2015 tagit fram en förnyad bildspråksidentitet för utställningen, Anne Frank – ”Om jag bara får vara mig själv”. Med utgångspunkt i hennes liv utforskar utställningen identitet, fördomar och synen på den andre. Grunden till bildspråket är att få mottagaren att tänka till hur livet var för en ung då som nu och att frångå ikonstatusen som Anne Frank har. Vi vill lyfta in perspektivet var vi ser henne som en ung individ, i förhållande till dagens unga. Utställningen har premiär den 18 februari 2016 i Forum för levande historias lokaler i Gamla stan, Stockholm och är producerad av Anne Frank House i Amsterdam.  
Read More ›

Generation Kooperation i Almedalen

Inför Almedalsveckan fick vi en förfrågan att ta fram ett material som skulle vara interaktivt och skulle vara specialanpassat för Coompanion. Ett fotobås med tillhörande artefakter producerades (innehöll information om de kooperativa principerna)  samt en t-shirt med tryck med design av Geektown. Resultatet innebar viral spridning i sociala medier och ökad kännedom om Coompanion som organisation, vilket i sin tur resulterade i fler kooperativa företag i Sverige.
Read More ›

Svensk Kooperation Infografik

Svensk Kooperation är ett rikstäckande projekt som ämnar att samla och informera om kooperationen i Sverige. De kontaktade Geektown för att få en tydligare grafisk identitet. Vi har skapat infografik för dem som kommer att användas i digitala och analoga marknadsföringskanaler. Arbetet med Svensk Kooperation fortsätter under 2014 och 2015 för att vidareutveckla varumärket.
Read More ›

Visit Luleå

Visit Luleås turistbroschyr är den perfekta blandningen av snygg form, spännande texter och fakta som väcker nyfikenheten. När läsaren bläddrar i den ska de känna: ”hit vill jag åka nu”. Geektown har skrivit texterna till Visit Luleås turistbroschyr 2014 och har haft målsättningen att visa området från sin bästa sida, samt erbjuda läsaren medryckande och intressanta texter som gynnar läsupplevelsen.
Read More ›

Coompanions rikskampanj Generation Kooperation

Rikskampanj i sociala medier för att synliggöra de kooperativa principerna för unga vuxna. Kända svenskar, kooperativa företag och politiker twittrar en vecka kvar i kampanjen och sprider ett budskap om modernt entreprenörskap. Geektown står bakom allt i kampanjen, från idé till genomförande. Copy, grafiskt material, fotografi och kreativt koncept. Resultatet blev ökad kännedom och att många nya kooperativ startade under 2014. Medverkade även under Almedalsveckan 2014.
Read More ›

Norrlandsoperan NO!

När Norrlandsoperan (NO!) kontaktade oss med en förfrågan att marknadsföra en föreställning för barn och ungdomar mellan 6-13 år började vi direkt fundera på en lösning att locka barnfamiljerna till operan. 3D klistermärken, som placerades på Umeås största och mest besökta köpcentrum, blev en av de lösningar vi valde. Tre huvudsakliga illustrationer ritades för hand för att skapa rätt effekt. Alla tre klistermärken är baserade på föreställningen och fångar de mer skrämmande och fantasieggande delarna i föreställningen.
Read More ›

Forum för levande historia

Forum för levande historia är en myndighet under kulturdepartementet med kontor i Stockholm. De har kontaktat oss för att arbeta med några av deras projekt. Forum för levande historias huvudsakliga mål är att arbeta med projekt som främjar demokrati, tolerans och alla människors lika värde. Ett av projekten vi har varit involverade i är “Vi är romer”, en utställning som berättar om romers vardag och historia. Om 500 år av utanförskap, tältliv, aktivism, glädje, traditioner, musik, och framtidshopp. Utställningen är producerad av Göteborgs stadsmuseum och utvecklad i samarbete med Forum för levande historia. Geektown har i arbetet ansvarat för grafisk produktion och idéarbete. Foto: Maja Kristin Nylander.
Read More ›

Norrbottensmusiken NEO

Norrbotten NEO ville skapa ett internationellt gångbart marknadsföringsmaterial. Geektown skapade därför en svart cylinder med ett unikt mönster, som är en representation av NEO formmässigt. Innehållet är en kreativt alternativ till en broschyr, samt ett eget te, TEA BY NEO och ensemblens CD i botten av cylindern. Geektown har fångat de fem sinnena i detta projekt. Marknadsföringsmaterialet medverkade 2013 på MIDEM, en av musikbranschens största mässor i Cannes, Frankrike. Projektet belönades 2013 i European Design Awards med brons.
Read More ›

Forum för levande historia

Forum för levande historia är en myndighet under kulturdepartementet med kontor i Stockholm. Forum för levande historias huvudsakliga mål är att arbeta med projekt som främjar demokrati, tolerans och alla människors lika värde. Geektown har under hösten 2014 arbetat med Forum för levande historias material för lärare.
Read More ›

Norrlandsoperan NO!

Snödrottningens SuperSlime och SuperSlush, som delades ut på Umeås största och mest besökta köpcentrum, blev en av de lösningar vi valde för att marknadsföra NO!s föreställning Snödrottningen. Slime, som tillverkades i Geektown med bara naturliga ingredienser fick genomslag i målgruppen. Slushen delades gratis ut i pausen av föreställningen till de som tagit med sig slimeburken och blev väldigt populär. Konceptet sammanfattades av is, snö, hjältemod och en gnutta skräck som blev gemensamma nämnare.
Read More ›

Filmpool Nord

För 10 års jubileet av Filmpool Nords filmkonvent kontaktade de oss för att skapa något… speciellt. Vi gav dem något extraordinärt. Många av besökarna är inte från regionen och vi ville ge dem något nytt. Geektown tog därför fram snö som vi placerade inne i inbjudan. Snön, i form av spunnet socker som deltagaren redan innan eventet kunde smaka och känna på. Norrbottnisk nysnö. Mönstret har inspirerats av samiska tennarmband och filmklappan.
Read More ›

Design by Swedish Lapland – Centek

Geektown fick i uppdrag av Centek att ta fram ett grafiskt utseende för en modern bok (i första hand en prototyp) som ska visa det Swedish Lapland som tidigare inte är visat i bokform på det här sättet – traditionell och nutida design från norra Sverige. Designer Johan Kauppi och cykelhjälmstillverkarna Hövding är några av de designers som medverkar. Bildspråket visar genuina moderna norrbottningar med en vision om ett nytt Swedish Lapland djupt inrotad.
Read More ›

Adecco

Kreativt koncept för Adecco. Geektown skapade en kreativ inbjudan, ett pop-up-kort, för att synliggöra och locka yrkesverksamma i åldern 25-30 år att söka sig till Adeccos karriärsutvecklingsprogram, ”25-30”, som är i ett talangnätverk. Programmets mål är personlig utveckling i direkt koppling till yrkesrollen. Svart och vit är färger tagna ur Adeccos grafiska profil och har därför använts för att skapa en helhet, i ett större sammanhang, med övrigt marknadsföringsmaterial. Pop-up-kortet med 3D-effekt ger en överraskande effekt för mottagaren.
Read More ›

Ice Music

Geektown blev under 2014 vald som Ice Musics kreativa byrå, det innefattar koncept, text och grafisk form. Ice Music är en ny konstform var professionella musiker spelar på instrument gjorda av is. Under våren 2015 genomförs konserter på Gültzauudden i Luleå. Ice Music ville under nya säsongen, med start i januari 2015, stärka sitt varumärke i alla marknadsföringskanaler genom ett koncept som Geektown kommunikationsbyrå tog fram tillsammans med Ice Musics grundare. Resultatet mynnade ut i högre försäljningssiffror, internationell press och ökad kännedom om varumärket. Ice Music blev 2015 nominerade till Årets Varumärke av Luleå Näringsliv.
Read More ›

Konstmuseet i Norr

MESS ME UP, WRITE ME DOWN är en förlängning av Kristina Lindströms och Åsa Ståhls konstverk ”P.S. Förlåt ifall jag väckte er” och har tagits fram av Geektown kommunikationsbyrå i samarbete med Konstmuseet i Norr. Det är ett ungdomsprojekt med mellanstadie- och högstadieungdomar som målgrupp. Ungdomsprojektet uppmanar ungdomar att på ett lekfullt sätt använda språket och ska inspirera till nya innovativa sätt att uttrycka sig på.
Read More ›

Tillväxtverket

Tillväxtverket kom till oss och ville öka kunskapen om nya möjligheter på arbetsmarknaden – entreprenörskap inom vård- och omsorg. “Diagnos: Framtid” blev lösningen. En framtidsbar, var frågor fick svar fanns i direkt anslutning till ett Fia med knuff i storformat, som vi designat och tillverkat. Dessa insatser marknadsförde ett seminarium på Umeå universitet som ingick i samma koncept. Koncept, innehållande illustration, affisch, flyer, text för affisch, flyer och sociala medier samt event togs fram.
Read More ›