MENU

Musikens Makt 2018

618
0

Invånare: Musikens makt, en musikfestival i Luleå som är ett gratisalternativ till mainstreamfestivalerna i Sverige.

Uppdrag: Marknadsföra Musikens Makt 2018, genom grafisk identitet, annonser för webb och tryckta medier samt sociala medier, exempelvis inlägg om artistsläpp och digitala inbjudningar. Geektown kommunikationsbyrå har varit Musikens Makts grafiska byrå i sex år.

Vad vi gjorde: 2017 sökte vi inspiration i festivalens rötter-proggen och då valde papegojan att flyga sin kos. Det var dags för ett nytt grepp och den grafiska formen skulle så klart också följa med i festivalens utveckling. De detaljerade handritade illustrationerna visar träden och solen som ringar in den vackra scenen samt musiken, stranden och omgivningarna på Gültzauudden i Luleå som för många är festivalens kännetecken.

För 2018-års produktion valde vi att lyfta in tallarnas gröna nyanser och den gyllengula midnattssolen, som tillsammans med illustrationerna av tusch och akvarell omfamnar festivalens kärna. En experimentell och nytänkande festival, där mångfald och jämställdhet är en självklarhet.

Precis som tidigare år har vi lagt stor vikt vid att på ett bra sätt kunna interagera med festivalens besökare och erbjuda en välutvecklad digital upplevelse, både via webbplats och, främst, via smartphone.

Vad som hände: Den uppdaterade grafiska formgivningen och illustrationerna som vi tagit fram med influenser från festivalens rötter är uppdaterad och rätt för Musiken Makts kommunikation. Det vi producerat har varit ett gott stöd för festivalen i sitt arbete för att synliggöra och locka besökare till sensommarens finaste festival.  Musikens makt fortsätter vara den creddiga och exotiska festival som berikat landet i över sex år.