MENU

Laponia

Invånare: Laponiatjuottjudus, det samiska namnet för Laponiaförvaltningen, har som uppdrag att förvalta och driva världsarvet Laponia. Laponia är utsett till natur- och kulturvärldsarv av Unesco och består av ett område på 9400 km² i norra Sverige. I uppdraget ingår att driva Naturum Laponia, ett besökscentrum med utställningar om områdets natur och kultur. Naturum Laponia ligger i direkt anslutning till fyra nationalparker, två naturreservat och flera samebyar.

Uppdrag: Grafisk identitet för aktivitetsfolder och frågeformulär för barn (på tre språk: lulesamiska, nordsamiska och svenska).

Vad vi gjorde: Den utställningsguide vi gjort för Laponia låg till grund för ett koncept med en barnfolder med uppgifter och frågor för utställningens yngre besökare. Geektown har gjort en folder i storlek 90×90 mm, ett format särskilt framtaget för att tilltala barn. Aktivitetsfoldern har ett stansat hål så att den enkelt kan hängas runt barnets hals med ett skinnsnöre, utvalt för att matcha både koncept och plats. Det tillhörande frågeformuläret går att placera i folderns mitt och vika över kanten. På så vis kan barnen enkelt ta med sig aktivitetsfolder och frågeformulär på sitt besök genom utställningens olika delar och samla svar på de 10 uppgifterna.

Geektown har skapat en lekfull formgivning med enkla illustrationer i samma färgsättning som utställningsguiden. Formgivningen utgår från tanken att attrahera såväl små barn som större, tillräckligt lekfull för små barn men utan att uppfattas som alltför barnslig för äldre barn. Illustrationerna var en del av det kreativa konceptet för trycksakerna. Vi ville att alla delar i vårt arbete skulle harmonisera med varandra och med platsen Laponias själ som en del av och ett uttryck för den fantastiska natur världsarvet innefattar. Detta ville vi fånga i grafisk form och val av färger.

Vad som hände: Ativitetsfoldrarna och frågeformulären uppskattades av de yngre besökarna. Foldrarna bidrar till ett fint minne för de yngre besökarna av utställningen.