MENU

Sömnadskollektivet

111
0

Vinnare av Designpriset 2018- Grafisk Identitet Hantverk

Invånare: Sömnadskollektivet är ett arbetsintegrerande socialt företag, där vinsten återinvesteras i verksamheten och ägs av de som arbetar i företaget. Många av de som jobbar inom kooperativet är nya i Sverige och har med sig sömnadskunskaper från sina respektive hemländer. Tillsammans kan de utföra en bredd av skrädderiuppdrag till både privatpersoner och företag/organisationer. Sömnadskollektivet erbjuder skrädderitjänster, ändringssömnad, hållbart mode, inredningssömnad och textilt återbruk. Först ut i återbruksproduktionen är fruktpåsar som privatpersoner kan köpa i matvaruaffären.

Målgrupp: Det är studenten, brudparet, affärskvinnan/mannen, teaterföreningen, den arabiska dansgruppen, den hållbarhetsmedvetne kunden, kontoret, restaurangen, företaget, myndigheten mfl.

Uppdrag: Uppdraget var att ta fram en grafisk identitet, mönster, färg, logotyp och budskap, som sedan applicerades på displaymaterial för butik och försäljning.

Utmaning: Centralt för uppdraget var att förmedla känslan av omtanke, som syftade till omtanke om miljön, omtanke av de som arbetar inom Sömnadskollektivet och omtanken till deras kunder. Vi valde att ta fram en varm färgskala där färgerna kopplar samman till ordet omtanke. Förutom att kommunicera omtanke var det också viktigt att den grafiska identitet skulle stå för den hållbara profilen som Sömnadskollektivet är, hållbar såväl socialt som miljömässigt men även ekonomiskt. Det lyfte vi fram genom valda typsnitt, ord, texter och mönster. Det var viktigt att lyfta in Sömnadskollektivets värden: samarbete, omtanke och kreativitet i arbetet. Kunderna ska komma till dem för att de levererar kvalitet och hållbarhet, inte för att de är billigast, vilket vi också inkluderade i arbetet med att ta fram identiteten.

Vad som hände: Resultatet, en grafisk identitet och displaymaterial som hjälper Sömnadskollektivets kunder att förstå vad det innebär att vara ett kooperativt skrädderi och vad kunden kan bidra med genom att köpa deras produkter och tjänster. Identiteten är också ett verktyg för Sömnadskollektivet i sitt arbete med att nå ut med företagets produkter och tjänster.